Ce era „turismul atomic‟, practicat de americani în anii '50. Bikini, bombe nucleare şi promovarea Las Vegasului
Testele atomice au atras ca nimic altceva populaţia curioasă şi au fost o sursă de inspiraţie pentru cultura anilor '50. Cum s-a întâmplat una ca asta? În anii '20, Las Vegasul nu era nici pe departe destinaţia turistică strălucitoare şi atrăgătoare care este astăzi. Totul s-a schimbat în Nevada în momentul în care s-au luat două măsuri importante – în 1931, s-au legalizat jocurile de noroc, iar, în 1951, americanii au început să promoveze turismul atomic. Ce este acesta?
Bombele nucleare au devenit cunoscute în Statele Unite când armata le-a folosit în 1945, pentru a încheia Cel de-al Doilea Război Mondial. La acea vreme, era clar pentru toată lumea că cel care avea acces la armele nucleare beneficia de cel mai mare respect în politica mondială şi diplomaţie.
Guvernul american şi-a propus să testeze puterea atomică prin obiecte de zi cu zi şi, timp de un deceniu, Nevada a făcut peste 1000 de astfel de teste. Adică declanşau câte o bombă la câteva săptămâni, iar fumul rezultat, acea ciupercă albă, putea fi văzut şi admirat chiar din San Francisco.
Festivităţile atomice
America adoră să comercializeze orice şi să facă ca totul să pară strălucitor, uimitor, iar puternicele şi imensele bombe nu făceau excepţie – luau ochii oricui, fără doar şi poate. Anii '50 au fost cei mai prolifici pentru Las Vegas, dar şi cei mai înspăimântători. Însă teama efectelor bombelor detonate nu era singura reacţie a americanilor. Vegas devenea uşor-uşor destinaţia preferată a turiştilor nucleari.
Având în vedere interesul crescut al populaţiei, guvernul american anunţa din timp datele în care aveau loc testele atomice. Calendarele erau încercuite cu datele în care turiştii puteau plănui să admire norul sub formă de ciupercă.
Privitul bombelor devenise o modă atât de incitantă, încât amatorii de senzaţii tari se întreceau în găsirea celui mai apropiat loc de „spectacol‟. Aşa cum era şi de aşteptat, comercianţii au profitat din plin de perioada atomică, pentru a face bani.
Agenţiile de turism s-au apucat să vândă cutii atomice de ţinut prânzul în ele, altora le-a venit ideea de-a da petreceri nucleare, care începeau la miezul nopţii şi se încheiau cu declanşarea „artificiilor‟ pe cerul nopţii. Au apărut şi cocteilurile atomice, ce conţineau vodcă, cogniac, whisky şi şampanie şi care erau la mare căutare prin noile hoteluri din Vegas. S-au organizat concursuri de frumuseţe Miss Atomica, o combinaţie irezistibilă de fete frumoase care dansau în ţinute sumare şi bombele nucleare.
Turismul atomic a creat mii de joburi şi a adus oraşului Las Vegas nu mai puţin de 176 de milioane de dolari. Între 1950-1963, polulaţia a crescut cu 161% datorită economiei care a explodat pur şi simplu – scuze pentru termenul folosit! - , ajutată fiind de afacerile cu cazinouri şi testele nucleare.
„Cel mai bun lucru care i s-a întâmplat Las Vegas-ului a fost bomba atomică!‟, a exclamat prorietarul unui casino.
Testele atomice s-au încheiat în 1963, când s-a semnat un tratat care limita testarea nucleară. Tot ceea ce a mai rămas din acel deceniu exploziv au fost imaginile de-atunci şi craterele lăsate de bombe.
Foto - Las Vegas Sun