De ce sunt navele vopsite în roşu sub linia de plutire? Din cauza tradiţiei - şi a viermilor
Dacă ai salvat vreodată o navă maritimă, ai observat, probabil, că are o culoare roşie sub "fustiţă", adică sub linia de plutire. Şi chiar dacă nu ai avut vreodată de-a face cu un naufragiu, ai observat, poate, din imagini sau plimbări prin porturi, că mai toate vasele maritime au această culoare în partea inferioară, de sub ape.
Deoarece acea porţiune a navei se află sub linia de plutire, pare ciudat să optezi pentru o culoare specifică. Există, însă, un motiv, iar acela este tradiţia - şi viermii. Indiferent că este vorba de vas de croazieră, navă militară sau vapor care transportă mărfuri, acesta este mai întotdeauna vopsit în roşu sub linia de plutire şi are şi o serie de numere pictate pe prova.
De ce roşu şi nu verde?
Până în secolul al XIX-lea, navele erau fabricate din lemn. Abia în anii 1800 au fost introduse nave de fier şi oţel, iar pânzele au fost înlocuite cu motoare cu aburi. Ambarcaţiunile din lemn trebuiau protejate de viermi, alge şi alte vieţuitoare marine, care mănâncă lemne, aşa că marinarii şi-au acoperit corpul bărcilor cu vopsea de cupru pentru a le proteja. În plus, apa şi lemnul nu fac casă bună, iar cuprul ferea vasul şi de putrezire.
Cuprul a fost cel care a adăugat o nuanţă roşie vopselei. În plus, este o substanţă otrăvitoare pentru creaturile marine, reuşind, astfel, să le ţină la distanţă. Prin crearea acestui strat protector, navele nu mai atrăgeau plante şi vieţuitoare care să se agaţe de fundul lor şi să îngreuneze ambarcaţiunea. Acest lucru era important, deoarece orice lucru ataşat la carena navei ar putea creşte rezistenţa şi încetini nava, ceea ce ar necesita şi mai mult combustibil.
În zilele noastre, corpurile navelor de sub linia de plutire sunt protejate cu vopsele pe bază de oxid de cupru, însă niciuna dintre ele nu trebuie să fie roşie. Ar putea fi verde, galbenă sau albastră, dar majoritatea continuă să respecte această tradiţie nautică.
De asemenea, spre prova navei, există nişte numere vopsite vertical, de obicei în alb. Acestea îi ajută pe marinari să înţeleagă cât de mult transportă o navă. Cu cât este mai multă încărcătură la bord, cu atât vasul va sta mai jos în apă, iar numărul mai mare va fi dezvăluit. Acest lucru îi poate ajuta să calculeze cât de mult combustibil este necesar pentru călătorie.