„Clauze morale” în contractele divelor din Vechiul Hollywood: sarcinile şi nunţile, interzise şi pedepsite
„Avortul era metoda noastră contraceptivă”, spunea o actriţă despre perioada petrecută la Hollywood, între 1920-1950. Făcea referire nu numai la ea, ci şi la starurile mai mari de-atunci, ca Joan Crawford, Bette Davis şi Judy Garland.
În Vechiul Hollywood, deciziile despre trupul femeilor erau luate de bărbaţii influenţi din studiourile cinematografice MGM, Paramount Pictures şi Warner Bros. „Toţi aceşti noi îmbogăţiţi nu aveau nicio idee cum să-şi controleze averile, trupurile, vieţile şi cheltuiau nemăsurat, trăiau făcând numai excese”, spunea Anne Helen Petersen în Scandals of Classic Hollywood.
De aceea au considerat necesar marii producători din Cetatea Filmului să implementeze în contractele vedetelor nişte clauze care să le împiedice să distrugă, prin scandaluri, valorile morale în care aceştia credeau. Doar că aceasta a fost calea spre tot felul de abuzuri crunte.
Sarcinile erau o ruşine pentru studiourile cinematografice
În 1922, Will H. Hays a introdus „clauzele morale” obligatorii în contractele de la Hollywood, prin care era stipulat faptul că o sarcină a unui star de cinema nu numai că făcea de râs studioul, dar încălca flagrant şi termenii contractuali. „Era de la sine înţeles, în acele vremuri, că vedetele îşi pierdeau popularitatea dacă aveau copii” scria Cari Beauchamp în cartea Without Lying Down.
Iar clauzele s-au extins rapid şi către nunţi. Se pare că vedeta din “Blonde Bombshell”, Jean Harlow, nu se putea mărita cu William Powell deoarece “MGM îi adăugase o clauză în contract, în care îi interzicea să se mărite”, pe motiv că soţiile n-aveau cum să mai fie bombe sexy.
Atunci când Harlow a rămas însărcinată de pe urma relaţiei cu bărbatul iubit, actriţa l-a sunat disperată pe şeful departamentului de publicitate din MGM, Howard Strickling. La scurt timp după conversaţia lor, actriţa a fost internată în spitalul Good Shepherd “pentru a se odihni puţin”. A fost vizitată doar de medici privaţi în camera 826, pe care o ocupase cu un an înainte pentru o “apendicită”.
“Un copil poate aştepta, cariera nu!”
În 1931, Joan Crawford l-a înşelat pe soţul Douglas Fairbanks Jr. şi a rămas gravidă cu copilul lui Clark Gable. Tot Strickling a fost cel care a aranjat avortul divei. În loc să-i spună adevărul lui Fairbanks, l-a minţit susţinând că a căzut în timpul filmărilor pentru Rain, pe insula Catalina, şi a pierdut sarcina.
Rivala lui Crawford, Bette Davis, a ales şi ea să facă avorturi de dragul carierei. Fiind în situaţia de a-şi întreţine întreaga familie, ea n-avea cum să se oprească din făcut filme, aşa că, în 1934, a avortat, cu toate că era căsătorită cu Harmon Nelson încă din1932. “N-am dus dorul familiei”, i-a spus biografului Charlotte Chandler, în The Girl Who Walked Home Alone. Abia la 39 de ani a avut primul ei copil, apoi au urmat încă doi.
“Un copil poate aştepta, cariera nu!”, acesta este sfatul pe care mama lui Jean Harlow i l-a dat fiicei ei la 18 ani, când a făcut primul ei avort. Ava Gardner era de aceeaşi părere atunci când era căsătorită cu Frank Sinatra şi-a ales să nu ţină sarcina. „MGM avea tot felul de penalităţi pentru starurile care făceau copii”, a citat-o Jane Ellen Wayne pe Gardner în The Golden Girls of MGM. “Dacă arş fi făcut vreun copil, îmi tăiau salariul. Şi atunci cum m-aş fi putut întreţine? Franke era lefter, iar eu călătoream în toată lumea. Cum să cresc un copil în aceste condiţii?! MGM a aranjat tot. M-a trimis la Londra cu o persoană de încredere, care a fost cu mine tot timpul. Avortul a fost secret. Foarte discret”, a adăugat acesta.
Avort fără anestezie, pe un pat de hotel
În 1941, Judy Garland s-a măritat cu muzicianul David Rose. Avea 19 ani şi nicio aprobare din partea MGM să facă nunta. La nici 24 de ore de la ceremonia nupţială, starul din Vrăjitorul din Oz a fost chemat la lucru. Iar, în 1943, când a rămas însărcinată, Judy a fost sfătuită chiar de mama ei, Ethel, să nu devină mamă. De fapt, Ethel a fost cea care a aranjat întreaga procedură de avort. Apoi, a rămas gravidă cu copilul lui Tyrone Power, amantul ei. De data aceea, Strickling s-a băgat pe fir şi-a organizat procedura chirurgicală care avea să afecteze psihicul şi aşa şubred al vedetei.
Tyrone Power a lăsat-o însărcinată şi pe Lana Turner, care a fost, de asemenea, „salvată” de omniprezentul Strickling. Însă lucrurile s-au complicat în 1941, când Lana a rămas gravidă cu copilul lui Artie Shaw şi Strickling a aranjat avortul în camera ei de hotel. Întreaga procedură a avut loc pe patul ei, fără anestezie, iar mama actriţei şi-a ţinut mâna pe gura fiicei ei ca să nu i se audă ţipetele. 500 de dolari i s-au reţinut divei din salariu pentru a fi plătit medicul care a făcut întreruperea de sarcină. O săptămână mai târziu, Turner era pe platoul de filmare şi lucra de zor la Ziegfeld Girl.
foto - captură A Life of Her Own (1950)