În unele zone ale ţării i se spune lapte prins iaurtului, care se face din lapte fiert şi „lapte crud“, în proporţii egale. Secretul gustului ţine de fermentare şi de cât de gras este laptele de vacă. Acum, între iaurt, sana, chefir şi lapte bătut nu sunt mari diferenţe, dacă se foloseşte un lapte cu acelaşi conţinut de grăsime. Cum se prepară aceste lactate, dar şi ce beneficii aduc acestea pentru sănătate, citeşte în acest articol.

Ce nu ştiai despre iaurt

Produs tradiţional balcanic, iaurtul este obţinut prin fermentarea laptelui de rumegătoare (vacă, oaie, capră, bivoliţă) cu microorganisme probiotice. Acestea provin din microfloră spontană, adică sunt obţinute prin fermentarea laptelui însămânţat cu un iaurt obţinut anterior.

Astăzi, cel mai des se utilizează laptelele pasteurizat, în amestec cu bacterii probiotice de tipul: Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus lactis, Lactobacillus kefir, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium infantis, Bifidobacterium breve, Bifidobacterium longum, Streptococcus thermophilus, Lactococcus lactis, Leuconostoc cremoris, Leuconostoc mesenteroides, Kluyveromyces Fragilis, Rediococcus acidilactici. Aceste microorganisme probiotice sunt, de fapt, organisme vii, care au grijă de sănătatea noastră, dacă sunt administrate în proporţii adecvate. Ştiai că iaurtul autentic, natural, este un aliment viu? Dacă ar fi să ne luăm după nutriţionişti, iaurtul trebuie să conţină minimum 100 de milioane de lactobacili activi la 1 gram de produs, până la expirarea produsului.

Iaurt, sana, chefir, cu tot cu beneficiile lor

De ce e bine să bei iaurt? Dar sana sau chefir? În primul rând pentru că sunt delicioase, răcoritoare şi ţin de foame. Mai important decât acestea, iaurtul natural, dar şi sana, şi chefirul aprovizionează corpul cu vitamine şi nutrienţi esenţiali: tiamină, niacina, riboflavină, acid folic, vitaminele B6 şi B12. Acestea ajută la absorbţia mineralelor în organism, în special a calciului, care este extrem de important pentru sistemul osos. Mai mult decât atât, toate pot scădea nivelul de colesterol „rău“ din sânge, reglează flora intestinală şi previn apariţia afecţiunilor gastrointestinale. Un alt motiv consistent să le consumi este că au efect detoxifiant asupra organismului şi acest lucru se vede la exterior; pielea îşi recapătă strălucirea şi supleţea.

Aşa se prepară sana şi chefirul

Atât sana, cât şi laptele bătut se obţin prin acidifierea naturală a laptelui nefiert, strecurat şi lăsat la prins, la temperatura camerei. Asta, dacă e să-l faci în casă. Industrial, sana se preparară prin însămânţarea cu maia de bacterii lactice din familia Streptococeaceae. În ceea ce priveşte chefirul, ca să-l obţii ai nevoie de drojdii speciale, care conţin ciuperci, bacterii şi alte substanţe benefice pentru organism. Toate cele trei produse lactate au rol important pentru sănătate, pentru că menţin echilibrul florei intestinale.

Atenţie la produsele pasteurizate!

Dacă vrei să mănânci iaurt, sana, chefir sau un lapte bătut natural, îmbogăţit cu bacterii probiotice, evită produsele pasteurizate, pentru ca în urma acestui proces se distrug bacteriile bune. Singurul avantaj al pasteurizării este că produsul are o perioadă de valabilitate chiar mai mare de două săptămâni.

@shutterstock