Spre deosebire de postul Paştelui, postul Crăciunului, deşi foarte lung, este mult mai permisiv şi are dezlegări la peşte în aporoape toate zilele de sâmbătă şi duminică. Iar peştele este o sursă importantă de proteine, de care în post suntem privaţi.

Nutriţioniştii consideră postul o metodă de detoxificare, prin prisma faptului că restricţiile alimentare sunt mari. Totuşi, cei care îşi doresc să postească pot simţi, la un moment dat, nevoia unor alimente de dulce. Nimic mai uşor. Cele mai multe dintre acestea au înlocuitori de post, care vor face ca mâncărurile preferate, deşi în varianta de post, să fie la fel de bune precum cele de dulce.

Înainte de a începe un post atât de lung, este bine să ţinem cont de câteva aspecte importante. În primul rând, medicii recomandă efectuarea unui set de analize, iar dacă acestea sunt în parametri, nu trebuie să existe riscuri. Există câteva categorii cărora medicii nu le recomandă un post atât de lung: femei însărcinate, personae care suferă de o boală cronică, adolescenţi, copii.

Este bine să avem un meniu diversificat, cu multe fructe şi legume, şi să nu mizăm pe făinoase, cartofi, fasole, deoarece aportul de carbohidraţi va fi foarte mare şi există riscul să încheiem această perioadă cu mai multe kilograme în plus.

Dacă ne simţim slăbiţi, putem să ne completăm dieta cu un complex de vitamine şi minerale, recomandate de medic. Este o perioadă în care suntem privaţi de acestea, nu numai pentru că ţinem post, ci şi pentru că suntem în sezonul rece.

Este inevitabil ca într-o perioadă de restricţie alimentară să nu apară şi poftele, iar pofta de dulce este printre cele mai întâlnite. Cu toţii ştim însă că prăjiturile sunt pe bază de ouă, unt şi lapte, de aceea este mai greu să prepari un desert deosebit doar din ingrediente de post.

Există însă înlocuitori care vor face prăjiturile delicioase, substituind ouăle, laptea şi untul. În plus, îi poţi folosi într-o mulţime de alte preparate de post, nu doar în deserturi.

Pentru ouă, avem o varietate de înlocuitori dintre care putem alege. Ţine doar de preferinţe.

  • ½  banană mare, bine coaptă (1 ou întreg)
  • 70 g piure de mere: pulpa pasată de la 2 mere coapte (1 ou întreg)
  • 1 lingură de seminţe de in, măcinate în blender, puse la înmuiat cu 3 linguri de apă (1 ou întreg)
  • 2 linguri de apă + 1 lingură de ulei + 1 plic de praf de copt. Mixează-le împreună (1 ou întreg)
  • 60 g piure de dovleac copt (1 ou)
  • 15 g lecitină de soia (1 gălbenuş)
  • 1 lingură agar agar, dizolvată în 1 lingură de apă, apoi mixată. Este indicat ca în componenţa acestor prăjituri să adăugaţi şi praf de copt (1 albuş)

Untul poate fi înlocuit cu unt de cocos sau avocado bine copt şi pasat (de altfel aceste ingrediente sunt des folosite în bucătăria vegană).

Şi pentru lapte există mai multe variante: lapte de soia, lapte de cocos, lapte de migdale, lapte de orez.

Brânza poate fi înlocuită cu tofu (brânza din soia) sau brânză din caju, iar smântâna cu smântână de cocos.

Ca substitut pentru carne avem soia, întâlnită în comerţ sub diferite forme, dar putem lua aportul necesar de proteine şi din ciuperci, fasole boabe, năut, linte.