Să cunoaştem semnificaţia aprinderii martorilor de la bordul automobilului

Maşinile moderne sunt echipate cu multe instalaţii şi senzori cărora le corespund mule lămpi de semnalizare martor la bord devenind tot mai complicate tehnic.
Din acest motiv pe bordul acestora apar tot mai multe aparate indicatoare,elemente de comandă,dar şi tot mai multe lămpi de avertizare şi semnalizare de diferite culori pentru a ne arăta starea tehnică a automobilului.
Lămpile martor de la bord semnalizează diferite probleme,de uzură,de lipsă a unor fluide de lucru sau chiar defecţiuni ale anumitor echipamente ale automobilului. Numărul lămpilor poate fi mic,cum este cazul la maşinile din clasele mini şi mică (low cost),sau din contră,foarte mare,uneori de peste 50 la număr, la maşinile din clasele superioare şi de lux. Potrivit unor teste desfăşurate prin alte ţări doar 10% dintre şoferi au cunoscut semnificaţia tuturor lămpilor martor aprinse la bordul propriilor maşini. Pentru un şofer este important să cunoască atât culoarea pictogramelor cât mai ales semnificaţia aprinderii culorilor acestora. Pentru o cunoaştere mai uşoară ele sunt grupate pe mai multe culori,cele mai folosite fiind culorile roşu,galben şi verde. Este bine să le memoraţi pe cele care sunt de prima importanţă,în primul rând pe cele de culoare roşie,care vă avertizează despre apariţia de defecţiuni grave care pun în pericol siguranţa automobilului său care pot periclita starea tehnică a acestuia prin defectare.
– Lămpile martor de culoare roşie anunţă şoferul despre defecţiuni sau proasta funcţionare la instalaţiile legate de starea tehnică şi siguranţa automobilului. Putem enumera următorii martori:Probleme la servodirecţie (2),plăcuţe de frână uzate (5),probleme de temperatură a motorului (48),avertizare cu privire la distanţa faţă de un alt vehicul (16),presiune scăzută în pneuri (21),presiune scăzută a uleiului (57),avertizare privind ABS-ul (49). Atentie! Cand se va aprinde orice martor de culoare roşie trebuie oprit automobilul imediat şi dacă nu se poate remedia defecţiunea pe loc trebuie chemat service-ul. Un exemplu:când se aprinde martorul de temperatură a motorului (48) pot exista una din următoarele defecţiuni:
-blocarea termostatului care nu permite trecerea lichidului spre radiator pentru a fi răcit.
































