Orice pacient diagnosticat cu diabet zaharat trebuie să menţină o glicemie normală. De aceea, pe lângă tratamentul medicamentos, tratamentul dietetic are o importantă deosebită in toate tipurile de diabet zaharat.

Cantitatea de glucide este stabilită de medic şi oscilează între 120 şi 200 de g/zi (faţă de 300350 g cât reprezintă, de obicei, consumul zilnic pentru un adult nediabetic). Restricţia făcută la glucide se compensează caloric cu alte alimente, care nu conţin glucide (albumine, grăsimi, verdeţuri) şi din care bolnavul poate mânca atât cât să se sature.

Dieta alimentară recomandată în diabet trebuie să fie completată de un program zilnic de exerciţii fizice, care să stimuleze activitatea metabolică şi să prevină surplusul de greutate. Acest lucru deoarece, de cele mai multe ori, diabetul este asociat şi declanşat (accelerat că apariţie) de tulburările de greutate.

Pentru a fi eficient, regimul alimentar în diabet trebuie să respecte schemă clasică a meselor zilnice: trei mese principale şi două gustări între ele. Ai grijă să iei ultima masă cu cel puţin 2- 3 ore înainte de somn, astfel încât organismul să aibă timp să proceseze hrana.

Lista alimentelor permise în diabet

Medicul nutriţionist Mihaela Bilic a întocmit o listă cu alimentele pe care ar trebui să le consume persoanele care au diabet. Iată care sunt acestea:

  • Fulgii de ovăz conţin fibre solubile care încetinesc absorbţia glucozei din alimente. Acestea scad necesarul de insulină şi micşorează nivelul colesterolului din sânge.
  • Fasolea boabe, mazărea, lintea şi năutul sunt bogate în proteine, carbohidraţi complecşi şi fibre solubile care cresc lent glicemia în sânge.
  • Perele, merele şi gutuile conţin multă pectină, o fibră solubilă care se transformă în gel şi scade absorbţia zahărului din tubul digestiv.
  • Pâinea integrală, orezul brun, pastele sau cerealele integrale sunt bogate în fibre insolubile, dar mai ales în zinc şi crom necesare pentru sinteza şi eficienţa insulinei.
  • Fructele de mare sunt bogate în minerale şi mai ales în crom, cu rol important în sinteza insulinei.
  • Peştele gras (somonul, sardinele, macroul şi tonul) îmbunătăţeşte controlul glicemiei, profilul lipidic din sânge şi scade riscul de boli cardiovasculare datorită conţinutului de acizi graşi Omega 3.
  • Cafeaua conţine potasiu, magneziu şi antioxidanţi care îmbunătăţesc răspunsul celulelor la acţiunea insulinei. Consumul regulat de cafea se pare că scade cu 30-50% riscul apariţiei diabetului

Reţete de sucuri care ajută la menţinerea sub control a nivelului de zahăr din sânge

Alimente interzise în diabet

Există o serie de alimente şi produse ce trebuie excluse complet din dieta diabeticilor. Aceştia nu pot consuma sub nicio formă:

  • zahărul şi toate produsele zaharoase;
  • prăjiturile de orice fel, preparate cu zahăr;
  • bomboane, ciocolată, rahat, halva;
  • siropuri;
  • biscuiţi preparaţi cu zahăr, îngheţată;
  • fructe bogate în zaharoză: struguri, pere bergamote, curmale, stafide, smochine, castane;
  • toate băuturile alcoolice, mustul.

Alimente care trebuie consumate numai cântărite: 

Există o listă cu alimente permise persoanelor ce suferă de diabet zaharat, însă acestea trebuie cântărite. Pentru a evita problemele, consumaţi doar cantitatea indicată:

  • pâine care conţine în medie 50 g% glucide;
  • pastele făinoase şi derivatele de cereale: fidea, tăiţei, macaroane, spaghete, orez, gris, care cântărite crude au în jur de 70 g% glucide, iar în stare fiartă conţîn numai 20 g% glucide (în apă, glucidele se diluează);
  • laptele dulce sau bătut, iaurtul, brânză de vaci, caşul, urdă - care conţîn în medie 4 g% glucide;
  • legumele cu un conţinut până la 10 g% glucide: ceapă, morcovul, pătrunjelul rădăcina, prazul, ţelină, sfeclă;
  • legume cu un conţinut de 15 g% glucide: mazăre verde boabe, pastarnac;
  • legume cu conţinut până la 10 g% glucide: căpşuni, cireşe de mai, coacăze roşii, corcoduşe, portocale (cântărite fără coajă), mandarine, alune, mere creţeşti sau domneşti, fragi;
  • fructe cu conţinut până la 15 g% glucide: afine, cireşe de iunie, dude, gutui, mere ionatane, piersici, zmeură, caise;
  • fructe cu conţinut până la 20 g% glucide: struguri, prune, pere bergamote, banane.

Surse: gândul.info, diabet-az.ro, medlife.ro