Folosit pentru a îndulci mâncărurile şi băuturile, dar şi drept conservant, zahărul este un ingredient esenţial în bucătărie.

Zahărul nerafinat, mai sănătos

Zahărul brut, nefiind prelucrat industrial, îşi păstrează toate mineralele şi vitaminele originale şi are un gust mai bun. Este foarte parfumat, cu o uşoară aromă de vanilie şi cu o putere mare de îndulcire. Evită zahărul brun rafinat, căci nu este acelaşi lucru cu zahărul nerafinat, ci doar zahăr alb, stropit cu melasă sau caramel.

Melasa are indice glicemic scăzut

Folosită în zilele noastre ca înlocuitor al zahărului tos, melasa era utilizată pe vremuri la obţinerea lichiorului fermentat – romul. Produsă atât din trestie de zahăr, cât şi din sfeclă de zahăr, se prezintă ca un sirop vâscos. Conţine zaharuri în proporţie de 40-50%, având un indice glicemic scăzut. E considerată o alternativă sănătoasă la zahărul rafinat.

Zaharurile naturale, cele mai bune

Provin din surse naturale şi sunt reprezentate de fructoză, maltoză, lactoză şi glucoză, cea din urmă fiind principala sursă de energie pentru organism. Se găsesc în fructe, legume, cereale şi produse din lapte. Pe lângă zahăr, conţin minerale şi vitamine, necesare pentru buna funcţionare şi dezvoltare a organismului.

Înlocuitori de zahăr hipocalorici

Deoarece zahărul poate crea dependenţă şi  poate duce la îngrăşare, îl poţi înlocui cu sirop de arţar, sirop de agave, pastă de curmale, miere. Acestea au şi aport caloric mai mic. Un aport energetic mic îl are şi extractul de Stevia, care este un îndulcitor natural.

Zahărul ascuns

Este prezent în aproape toate alimentele din comerţ, chiar şi în cele care aparent nu ar părea dulci, precum pâinea, sosul de roşii, sosurile pentru salată, iaurturile, sosurile pentru paste. Ceea ce înseamnă că pe parcursul unei zile poţi consuma o cantitate sporită de zahăr, fără să ai habar.

Zahărul invertit

Este un lichid cu consistenţă vâscoasă, obţinut din amestecul dintre glucoză şi fructoză. Compoziţia sa chimică este foarte asemănătoare cu cea e mierii, de aceea mai este cunoscut şi sub numele de miere artificială. Se foloseşte la pregătirea gemurilor, îngheţatelor şi budincilor, cât şi la produsele de patiserie, deoarece le dă o consistenţă mai pufoasă.

Tabel calorii

100 g

Zahăr alb
Valoare energetică 387 kcal
Proteine 0 g
Lipide 0 g

Zahăr brun
Valoare energetică 377 kcal
Proteine 0 g
Lipide 0 g

Glucoză
Valoare energetică 375 kcal
Proteine 0 g
Lipide 0 g

Melasă
Valoare energetică 300 kcal
Proteine 0 g
Lipide 0 g