Cum toate lucrurile evoluează, la fel se întâmplă şi în domeniul alimentaţiei. Apar roboţi de tot felul care ne uşurează modul de preparare. Reţetele se reinventează. Supa de altădată este rece, cu adaos de fructe, ierburi aromate sau germeni de plante. Sucurile nu mai sunt nici ele ca altădată. Se mixează într-un blender, mai multe fructe împreună cu lapte sau iaurt, pentru a obţine o adevărată bombă calorică.

Ideea de a consuma doar fructe şi legume sub formă de băuturi colorate îi seduce pe mulţi dintre noi. Cu toate acestea, nutriţioniştii ne avertizează că există în acest obicei câteva capcane: „Mâncarea exclusiv lichidă nu este indicată, pentru că oamenii trebuie să mestece”, spune medicul dietician şi nutriţionist francez Ysabelle Levasseur. „În primul rând, trebuie să ne gândim la sănătatea danturii şi la procesul digestiei, care are loc imediat după ce mestecăm: este un efect mecanic, prin acţiunea dinţilor, şi un efect chimic, datorită salivei.” În opinia nutriţionistului, o masă sănătoasă trebuie să conţină atât alimente solide, cât şi lichide.

Sucurile fresh, între da şi nu

Freshurile sunt bogate în vitamine, minerale şi oligoelemente (calciu, potasiu, fosfor sau fier). Principala condiţie este să le facem rapid. Sucul stors acasă trebuie consumat imediat pentru a evita pierderea de nutrienţi. Se spune adesea că vitamina C se degradează în mai puţin de treizeci de minute. Însă freshurile sunt sărace în fibre, care ajută la echilibrarea florei intestinale. Aşadar, cea mai bună obţiune pentru organism este să consumăm portocalele întregi, pentru a nu pierde nimic din beneficiile fructului.

La modă mai sunt sucurile alcătuite din fructe şi legume. Încearcă să reduci proporţia celor dulci: morcovi, sfeclă, fasole verde. De exemplu, dacă vrei să consumi suc de morcovi, amestecă-l cu două treimi din sucul de castraveţi sau de spanac.

Mai citeşte şi: Vitaminele care te ajută să slăbeşti sănătos. Aliaţii unei siluete de invidiat

Aceste amestecuri nu trebuie să înlocuiască masa propriu-zisă, ci să fie ca un supliment. Nu numai pentru că trebuie să mestecăm, ci şi pentru că ele nu ne oferă doza necesară de proteine, grăsimi şi mai ales de fibre. Acestea sunt foarte importante pentru scăderea colesterolului şi protejarea colonului. Când prepari un suc de fructe sau de legume, este mai bine să îl bei înainte de micul dejun sau în jurul orei 10 dimineaţa, înainte de masa principală.

Smoothie-urile, mai răruţ e mai drăguţ

Smoothie-urile sunt băuturi care se obţin din fructe sau legume proaspete, dar spre deosebire de freshuri atributul lor principal este aportul de fibre.Datorită modului de preparare, la blender, fibrele nu se pierd. Acestea sunt mai greu de digerat, de aceea necesită mai multă energie din partea organismului.  De asemenea, datorită cantităţii mari de fructoză din smoothie-uri, ne putem creşte cantitatea de zahăr în sânge.

La fel ca în cazul sucurilor, versiunea „vegetală” a smoothie-ului se dezvoltă treptat. Din nou, trebuie să ştii cum să dozezi cantitatea potrivită de legume dulci pentru a dilua gustul puternic al băuturii. Potrivit nutriţioniştilor, nu este recomandat mai mult de un pahar de smoothie pe zi.  

Curele de tetoxifiere pe bază de freshuri şi smoothi-uri au devenit tot mai populare. Cu toate acestea, sunt considerate variante extreme de către nutriţionişti. Mai degrabă poţi adopta o dietă bogată în fructe şi legume proaspete. Consumă freshurile şi smoothie-urile cu o 30 de minute sau chiar cu o oră înainte de masă.

Mai citeşte şi: Ce se întâmplă în corpul tău când mănânci prea multe dulciuri

 

Sursa foto: Pixabay