”Cea mai mare putere saţiogenă o au proteinele, iar în post nu avem proteine pure. Când mâncăm un ou sau o bucată de carne, avem numai proteine, niciun gram de carbohidraţi, însă când postim, proteine vegetale găsim doar în leguminoase: fasole, mazăre, linte, năut, soia. Din păcate, acestea vin la pachet cu carbohidraţii, adică avem undeva între 10-20 la sută proteine, dar avem si carbohidraţi. Puterea lor saţiogenă este mai mică, aşa că avem tendinţa să punem şi nişte pâine lângă”, a explicat medicul nutriţionist Mihaela Bilic, pentru Doctorul Zilei.

Citeşte şi: Te foieşti de pe o parte pe alta? Urmează aceste 5 sfaturi pentru a avea un somn odihnitor

Mihaela Bilic: Dacă vrem să postim şi să fim sătui, pierdem esenţa Postului

Dacă o farfurie ideală este compusă dintr-un sfert de proteine adică ouă sau carne sau brânză, un sfert de carbohidraţi (paste, orez, cartofi, pâine) şi o jumătate de legume, în timpul postului avem tendinţa să dublăm sau chiar să triplăm cantitatea de carbodraţi şi să ajungem să avem în farfuria noastră trei sferturi de carbohidraţi şi un sfert de proteine. ”Bucăţica de carne, peşte sau brânză altfel satură, dar Postul trebuie să fie un exerciţiu de voinţă şi esenţa lui este disconfortul şi foamea, trebuie să fie un fel de încercare, de întoarcere la sine şi de trecere a plăcerilor vieţii pe planul doi. Dacă vrem să postim şi să fim sătui, pierdem esenţa Postului”, a adăugat. Dr. Mihaela Bilic.

Dacă vrem să ţinem Post şi să avem şi burta plină, cu siguranţă ne vom trezi cu kilograme în plus, potrivit nutriţionistului. Aşa că atunci când hotărâm să postim trebuie să ne asumăm foamea, iar ispitele alimentare nu vor mai fi aşa puternice. În această perioadă e indicat să mâncăm mai multe legume, să gătim cu sos de roşii, să facem mâncăruri la cuptor pentru că nu conţin atât de mult ulei; să mâncăm ciorbe şi să evităm produsele de post din magazine.

”Foarte multă lume ţine post demonstrativ sau ca să slăbească, lucru care e profund greşit. Eu aş spune să ne întoarcem la ciorbă care este, de departe, alimentul ideal şi în post şi în slăbit. Este cel mai bogat în apă, avem câteva bucăţele de orez sau cartof dar faptul că e diluat în multă apă umple stomacul şi e săţios şi spornic. Putem mânca liniştiţi ciorbă şi ghiveci călugăresc. Dacă mâncăm, în schimb, zacusă sau tot felul de lucruri care se mănâncă şi pe pâine, e greu să nu te îngaşi”, a mai spus dr. Bilic.

Citeşte şi: Coaja de lămâie vindecă durerile de articulaţii. Remediul natural care te scapă de disconfort

Ce mâncăm în post? Pâinea albă şi cea neagră îngraşă la fel

”Dacă vei mânca pâine neagră crezând că îngraşă mai puţin, vei avea teninţa să mănânci mai mult şi mai trebuie luată în calcul şi densitatea calorică. Cu cât un aliment este mai pufos şi mai umflat cu aer sau cu apă, e mai sărac în calorii. De exemplu, o chiflă de pâine albă are undeva la 20 de grame, o chiflă de graham sau de făină integrală este câteodată dublă ca greutate. Ambele tipuri de făină au acelaşi număr de calorii şi atunci nu vei realiza că mănânci 40 sau 50 de pâine, ” a atras atenţia nutriţionistul.

Mihaela Bilic: Mămăliga nu ajută la slăbit

”Ţin şi acum minte o doamnă şi o domnişoară, mamă şi fiică care veniseră la mine şi care erau amândouă rotunjoare şi spuneau că au scos pâinea din alimentaţie şi au înlocuit-o cu mămăligă şi nu slăbesc. Mâncau săracele mămăligă cu orice, chiar şi cu lucruri cu care nu mergea, în speranţa că mămăliga nu îngraşă. Şi atunci e ori pâine ori mămăligă ori cartofi, ori paste, ori orez. Oricare e un reprezentant al clasei carbohidraţilor. Mămăliga îngraşă la fel ca pâinea. Dar cuvântul îngraşă vine din cantitate”, a completat dr. Mihaela Bilic.