Partea cea mai bună este că există modalităţi prin care poţi face mişcare eficientă pentru spate şi pentru tot organismul într-un mod simplu, fără angoase, fără sentimentul că eşti într-o competiţie, folosind ritmul tău.

Înotul de plăcere

Dacă ştii să înoţi, profită din plin de acest lucru. Dacă nu, merită să înveţi, indiferent de vârstă. De departe, înotul este printre cele mai complexe activităţi sportive, dar în acelaşi timp, dacă nu urmăreşti performanţă şi nu visezi la Olimpiadă, este printre cele mai relaxante şi mai lejere forme de mişcare.

Înotul de plăcere poate reduce durerile de spate provocate de hernia de disc, tonifiază muşchiul cardiac, musculatura membrelor şi trunchiului şi arde intens calorii. În plus, este una dintre cele mai relaxante activităţi sportive, aducând o stare de confort psihic benefică mai ales celor care suferă de stres cronic, anxietate şi depresie. Această formă de mişcare combate insomniile şi reglează metabolismul.

Pentru a profita de aceste avantaje, înoată de două ori pe săptămână, în ritmul tău, cu pauze, dacă este necesar, şi timp de cel puţin o oră. Este ideal să faci asta dimineaţa, înainte de a mânca. Rezultatele concrete şi evidenta ameliorare a problemelor apare după circa cinci-şase sesiuni de înot.

Mersul pe jos

Este, în mod cert, una dintre cele mai simple modalităţi de a face mişcare, dar eficienţa depinde de modul în care este realizată această formă de mişcare, de durata reprizelor de mers pe jos şi de ritmul în care mergi.

Mersul pe jos este cu adevărat sănătos dacă practici această formă de mişcare de cel puţin trei ori pe săptămână, timp de 60 de minute. Ideea este să mergi efectiv cel puţin o oră, în ritm mai alert sau mai domol, pe măsura abilităţilor tale fizice. Alege un traseu care combină porţiunile plane cu cele înclinate, eventual zone cu trepte, pe care să urci şi să cobori. Foloseşte pantofi sport, un echipament comod şi alege să mergi în zone cât mai ferite de poluarea şi zgomotul urban.

Mersul pe jos este un exerciţiu extrem de bun pentru articulaţiile genunchiului şi ale şoldului, tonifiază musculatura spatelui (pentru că este obligatoriu să mergi drept şi cu abdomenul contractat), previne şi ameliorează durerile de spate şi problemele legate de suferinţa vertebrelor. Mersul pe jos este leac împotriva stresului şi reduce tensiunea arterială, crescând foarte eficient vascularizarea muşchiului cardiac. Nu în ultimul rând, previne osteoporoza, reglează nivelul glicemiei şi previne afecţiuni metabolice grave (diabet, boli ale colonului). 

Pilates şi yoga

Sunt activităţi fizice utile chiar dacă nu ajungi să execuţi mişcări foarte complicate, atâta vreme cât sunt practicate cu regularitate, aduc beneficii pentru starea generală de sănătate şi pentru alura generală a trupului tău.

Pentru a profita cu adevărat de avantajele acestor activităţi fizice, ele trebuie făcute corect, dar poţi găsi filme şi sfaturi clare la o simplă căutare pe internet. Evident că cel mai bine este să ai un instructor care să te înveţe un pachet de mişcări potrivit nivelului tău şi modul de executare.

Pilates este o metodă de întărire a muşchilor profunzi, responsabili cu menţinerea posturii. Muşchii profunzi sunt situaţi în jurul coloanei vertebrale (abdominali, planşeu pelvian şi muşchii spatelui) între coaste şi bazin. Tonifierea acestor muşchi, foarte eficientă la mişcările de pilates, contribuie substanţial la susţinerea structurii osoase şi la calmarea sau prevenirea durerilor de spate. În plus, îmbunătăţeşte tonusul psihic, modul de a respira şi creşte capacitatea de concentrare şi chiar echilibrul emoţional.

În ceea ce priveşte yoga, aceasta este o tehnică de antrenament străveche, ale cărei beneficii nu mai au nevoie de argumente în plus. Exerciţiile simple făcute corect cresc mobilitatea, tonusul muscular şi susţin starea de bine fizică şi psihică. Yoga are pachete de exerciţii destinate fiecărei probleme şi executate cu atenţie şi repetat pot ameliora unele probleme de sănătate, inclusiv durerile de spate şi cauzele care duc la apariţia acestora.

Activitatea fizică trebuie aşezată în rândul metodelor terapeutice ideale, care aduc doar beneficii, fără contraindicaţii. Cu o singură condiţie: să fie făcute constant, cel puţin trei ore pe săptămână şi să alegi mereu forma de mişcare care se potriveşte cel mai bine nevoilor tale.

FOTO: Shutterstock