Un sfert din populaţia lumii se află acum în izolare. Însă COVID-19 ne afectează pe toţi, într-un fel sau altul. Unul dintre efectele lui secundare este sănătatea mentală. Izolarea la domiciliu, combinată cu valul de ştiri tulburătoare despre noul coronavirus poate provoca stări de anxietate, depresie sau atacuri de panică. Iată câteva sfaturi de la psihoterapeuţi pentru a ţine la distanţă astfel de afecţiuni.

Nu-ţi apleca urechea la toate „ştirile”

Reţelele sociale şi chiar şi unele publicaţii media abundă zilele acestea de postări, articole şi informaţii false despre COVID-19. Multe dintre ele pot fi chiar periculoase dacă le urmezi sfatul. Informează-te doar din surse sigure, oficiale. Şi, pe cât posibil, nu-ţi petrece întreaga zi urmărind ultimele noutăţi despre noul coronavirus. Chiar dacă nu-ţi dai seama, prea multe ştiri negative declanşează un dezechilibru emoţional, care îţi poate afecta sănătatea, atât pe cea fizică, cât şi pe cea psihică.

Gânduri sănătoase în minte sănătoasă

Rămâi vigilentă, urmează sfaturile de igienă şi de distanţare socială, dar nu lăsa frica să te acapareze. Distorsiunile cognitive şi comportamentul influenţat de teamă crează o panică mai mare decât însuşi coronavirusul. Adu-ţi tot timpul aminte că, doar pentru că tu crezi că se va întâmpla ceva, acel lucru chiar se va produce. În loc să te laşi dusă în negura celor mai rele scenarii făcute despre COVID-19, gândeşte-te logic la fiecare posibilitate şi ce şanse reale sunt ca tu să mori din cauza acestui virus, mai ales dacă urmezi indicaţiile şi regulile autorităţilor. Dacă îţi vin în minte gânduri precum: „Oamenii dragi mie vor pieri din cauza coronavirusului”, contraatacăle cu gânduri pozitive de genul: „Majoritatea oamenilor care s-au înbolnăvit de COVID-19, s-au vindecat”. Deci, încearcă să vezi tot timpul partea plină a paharului.

Citeşte şi: Ai început să iei în greutate de când stai acasă? Iată ce trebuie să faci

Ridică-te de pe canapea

Deşi este bine să petreci cât mai puţin timp afară, este totuşi necesar şi de mişcare zilnică. O plimbare la pas rapid sau o alergare de 30 de minute zilnic te menţine în formă bună atât fizică, cât şi psihică. Mai multe studii au relevat faptul că, chiar şi o oră de exerciţii fizice săptămânal îmbunătăţeşte starea mentală. Dacă preferi, însă, să nu ieşi din casă, poţi face mişcare şi la domiciliul tău. Dansul, exerciţiile aerobice sau yoga sunt cele mai indicate.

Meditaţia, recomandată şi de medici

Toţi mai mulţi doctori le recomandă pacienţilor lor care suferă de boli cronice şedinţe de meditaţie. Asta, după ce s-a dovedit ştiinţific că meditaţia, ca şi exerciţiile de respiraţie, ajută la „calmarea” minţii. Acest lucru îi permite creierului să comunice cu restul corpului, prin intermediul hormonilor, pentru a creea condiţiile ideale pentru vindecarea unor afecţiuni precum anxietatea sau atacurile de panică. În plus, meditaţia ajută la eliminarea stresului, ale cărui efecte includ suprimarea sistemului imunitar.

Întâlniri virtuale

Pentru a ne proteja pe noi, pe cei dragi şi, de altfel, pe toţi semenii noştri, nu ne mai putem vizita familia şi prietenii cât tip noul coronavirus face ravagii prin lume. Asta nu înseamnă, însă, că trebuie să uităm de ei. Fă-ţi obiceiul ca zilnic să petreci măcar o oră vorbind cu cei dragi. Sună-ţi prietenii şi familia şi organizează întâlniri video la cină sau la o cafea. Sigur, mesajele scrise sunt drăguţe, dar auzul vocii are efecte beneficemult mai mari. Ai grijă, totuşi, ca aceste conversaţii să nu fie doar despre noul coronavirus. Găsiţi cât mai multe subiecte „uşoare”, despre filme, muzică sau mâncare, de exemplu, care „tonifică” psihicul.