Mănânci mult? De ce?

1 53735 original jpg jpeg

Simţi nevoia să ronţăi ceva, fie că îţi e foame, fie că nu. În faţa televizorului, la o cafea cu prietenele, între mese... Rezultatele?! Kilograme în plus şi, în multe cazuri, chiar obezitate.

În urma unor studii şi teste,nutriţionistul american David Kessler a demonstrat că ronţăielile necontrolate sunt provocate de aşa-numitele „alimente industriale multisenzoriale”,în acelaşi timp dulci,sărate,cu multe grăsimi,crocante sau extrem de cremoase. Gândeşte-te,de exemplu,la o îngheţată de vanilie cu alune caramelizate şi topping de ciocolată. Nu i-ai putea rezista,nu-i aşa? De vină ar fi faptul că aceste gustări sunt ca un drog pentru creier şi ne împing să mâncăm prea mult! Pe lângă aceste tentaţii culinare,unele obiceiuri alimentare se pot dovedi şi ele păguboase pentru silueta ta. Află care sunt acestea.

Emoţiile dictează în farfurie

Sentimentele negative şi neîncrederea în sine ne determină să ne refugiem în mâncare. Atunci când nu ai încredere în propriile forţe,când suferi des de episoade de depresie şi de anxietate,mâncarea multă,dulce,sărată şi cu multe grăsimi devine o strategie de gestiune şi de echilibrare a emoţiilor.

Dietele drastice îţi compromit silueta

06574cf9bd249bffc581fe6b3dbe7b60 jpg jpeg

O femeie care ţine diete drastice ani în şir şi se privează tocmai de acele alimente care-i plac devine „victima” mâncării. Ea va pierde câteva kilograme,dar frustrarea pe care a adunat-o în perioada dietei o va determina să se premieze cu acele alimente gustoase,sărate şi pline de grăsimi. Aşa că,dacă nu te autoeduci să rezişti acestor tentaţii,te vei îngrăşa din nou.

«Droguri» noi:  zahărul şi grăsimile

Dopamina este un neurotransmiţător care „îţi monopolizează” atenţia şi al cărei nivel creşte la maxim în prezenţa unor stimuli care îţi dau o stare de bine. Pentru unii,drogurile,alcoolul şi ţigările pot fi stimulii care le dau acea stare de bine. Pentru alţii,mâncarea devine factorul care determină creşterea nivelului de dopamină. Astfel,în faţa unui aliment dulce şi cu multe grăsimi,creierul „îţi ordonă” să-l mănânci. Creşte nivelul de dopamină pe o perioadă scurtă de timp,apoi scade brusc,şi de aici oboseala şi lipsa de concentrare. Şi acest montagne russe al dopaminei,al alimentelor multisenzoriale şi al kilogramelor devine un cerc vicios din care nu vei scăpa decât cu multă voinţă.

Planul tău pentru mese echilibrate

Stabileşte-ţi zilnic un meniu detaliat cu ce vrei să mănânci. Vei trece mai uşor peste tentaţii dacă ai stomacul plin.

Alege alimente cât mai naturale! Fiecăruia dintre noi îi plac anumite alimente,dar e bine să alegi cât mai des gustări precum cerealele integrale,legumele sote,fructele proaspete,carnea slabă pregătită pe grătar sau la cuptor.

Pune-ţi în farfurie o cantitate mai mică de mâncare decât de obicei şi încearcă să te abţii să mai iei o porţie.

Învinge emoţiile negative! Dacă ai un serviciu stresant,pregăteş-te-ţi zilnic gustări cu migdale crude şi fructe uscate. Te vor ajuta să treci cu bine de momentele de slăbiciune şi de emoţiile negative.