Cum să faci mereu cea mai bună alegere

1 52171 original jpg jpeg

Viaţa noastră de zi cu zi este un cumul de decizii, fiecare cu importanţa ei în dinamica diurnă, de la a merge la serviciu cu autobuzul sau pe jos până la a face un credit cu rate fixe sau unul cu rate variabile. Mai exact, conform specialiştilor de la Universitatea Cornell, în fiecare zi luăm aproximativ 35.000 de decizii, dintre care numai 200 sunt legate de mâncare. În fapt, subconştientul nostru spune „da” sau „nu” diverşilor stimuli chiar şi atunci când trecem strada sau când conducem.

Când luăm o decizie,întâi cântărim opţiunile prezente,apoi experienţele similare din trecut,pentru ca,la final,să facem o alegere optimă – şi asta în doar câteva secunde! Imaginaţi-vă cum ar fi să simţim pas cu pas presiunea aceasta la modul conştient. Iată de ce miza psihoterapeuţilor este de-a controla pârghiile subconştiente care antrenează alegerile de orice fel. Pentru aceasta,ei au dezvoltat un set de reguli practice prin care ne antrenăm mintea... să ne ajute!

Asumă-ţi riscurile!

Studiile demonstrează că oamenii regretă deciziile pe care nu le-au luat,nicidecum pe cele luate greşit. Învăţăm din greşeli,dar rămânem cu un gust amar atunci când nu dăm frâu liber minţii să încerce. Cu alte cuvinte,o poluăm cu întrebarea „Ce-ar fi fost dacă...?“. Ce ne sfătuiesc psihologii? Să nu fim oportunişti şi să nu să ne cenzurăm niciodată alegerile.

Evită invidiile gratuite

De câte ori nu ţi-ai dorit să ai şi tu lucrul X,pe care prietena ta îl are deja? Implicaţiile sunt cu atât mai ample cu cât multe familii ajung să facă copii doar pentru că au rămas ultimele fără urmaşi din cercul de prieteni. Lecţia de viaţă pe care trebuie s-o învăţăm de-aici? Să nu ne lăsăm seduşi de „viaţa perfectă“ a prietenilor sau a apropiaţilor. Dorinţele fiecăruia sunt cele mai importante.

Nu lua niciodată decizii la nervi!

Memoria cognitivă a creierului raţional poate reţine doar şapte lucruri în acelaşi timp. Când limita aceasta e depăşită,partea emoţională a creierului ia conducerea. Şi când creierul emoţional e bombardat cu presiunea de-a face mai multe alegeri în acelaşi timp,lucrurile explodează,nu? Psihologii ne sugerează ca,în această situaţie,să... dăm cu banul,la propriu. Dar,înainte de asta,să ne întrebăm ce-am dori să iasă:cap sau pajură? Fireşte că rezultatul e irelevant,ideea e să ne forţăm creierul să admită că are o preferinţă.

Reţine:perfecţiunea nu există!

Un studiu american a demonstrat că – dacă unui grup i se oferea 6 tipuri de gem – acesta lua mai uşor o decizie în privinţa sortimentului preferat decât dacă i se ofereau 24. Asta pentru că niciun membru al grupului nu se mai focusa atât de tare asupra alegerii perfecte. Anxietatea ne înfrânează atunci când punem presiune pe noi să facem alegerea „corectă“. Dacă înlăturăm ideea de corectitudine sau de răspuns perfect,ideal,lucrurile nu mai sunt atât de complicate. Căci nu prea contează dacă ai de ales dintre 24 de tipuri de gem. Sunt şanse mari ca mai toate să aibă acelaşi gust!

Limitează-ţi plaja de opţiuni

Când ne confruntăm cu prea multe alegeri,ajungem fie să nu fim mulţumiţi de rezultat,fie să nu mai facem deloc alegerea finală. Potrivit unui studiu din 2008,realizat la Universitatea din Minnesota,cu cât avem mai multe opţiuni,cu atât ne obosim mintea mai tare. În acest caz,trebuie să ne limităm artificial alegerile. Spre exemplu:trebuie să vă decideţi în privinţa unui restaurant unde să ieşiţi cu prietenii. Puneţi pe listă cinci opţiuni,dv. alegeţi trei dintre ele,lăsând-o pe cea finală amicilor.

E timpul să faci alegerea corectă!

Specialiştii au demonstrat că,înainte să luăm odecizie,ne petrecem 99% din timp pendulând între opţiuni,sfârşind prin a face o alegere pripită. Iată de ce nişte experţi olandezi au născocit metoda perfectă de a impune o alegere fără a pierde vremea.Aceştia le ofereau unor subiecţi cu vezica plină două opţiuni:„Primeşti 10 lire sterline mâine sau 18 în 35 de zile?”. Ca să evite întrebările suplimentare şi pentru a ajunge mai repede la toaletă,80% dintre ei au ales cea de-a doua variantă.