Minighid antistres. Cum să elimini tensiunile nervoase
Astăzi, inamicul nostru numărul unu este stresul. În cazul multor boli, studiile spun că acesta determină puternic evoluţia şi chiar apariţia lor. De la hipertensiune şi depresie, la hipercolesterolemie şi diabet, stresul este unul dintre factorii responsabili. De aceea, trebuie să învăţăm să-l ţinem sub control.
Cea mai populară definiţie a stresului atribuită doctorului şi psihologului Richard Lazarus spune că „stresul înseamnă condiţia sau sentimentul pe care-l are o persoană când consideră că cerinţele îi depăşesc putinţele personale şi sociale“. Pe scurt,suntem stresaţi când simţim că lucrurile ne scapă de sub control.
10 semne că suntem stresaţi
Deşi reacţionăm diferit la stres,există totuşi semne comune apariţiei acestuia:
1. Dureri de cap frecvente;
2. Mâini şi picioare reci sau transpirate;
3. Greaţă,dureri sau arsuri de stomac;
4. Atacuri de panică;
5. Prea mult somn sau insomnii;
6. Dificultăţi de concentrare şi tendinţe de izolare;
7. Oboseală cronică;
8. Iritabilitate asociată cu stări de furie;
9. Fluctuaţii semnificative ale greutăţii corporale;
10. Senzaţia de a fi depăşit de sarcini sau copleşit de situaţie.
Cum facem faţă acestor stări
În primul rând,este important să analizăm cene tensionează pe termen scurt,dar şi ce simţim ca fiind stresant în mod frecvent. Ca să reuşim asta,e bine să începem prin a ţine un jurnal. Pe măsură ce punem pe hârtie evenimentul care ne-a stresat,ne gândim şi de ce l-am resimţit ca fiind stresant. După o vreme,ordonăm evenimentele în ordinea impactului pe care le-au avut asupra muncii şi sănătăţii noastre (trebuie să fim atenţi şi să notăm reacţiile organismului în plin stres şi după momentul cu pricină!).
Apoi,încercăm să combinăm câteva din tehnicile ce urmează pentru a putea să stăpânim noi stresul în loc să ne stăpânească el pe noi.
· Este important să ne organizăm timpul!
Supraîncărcarea la muncă poate fi un factor de stres,dacă nu ştii să te organizezi şi să prioritizezi corect sarcinile. Evaluează importanţa şi timpul pe care-l consumă fiecare dintre ele şi fă-ţi planul de atac pe ziua respectivă. Nu te apuca de mai multe lucruri în acelaşi timp şi verifică-ţi emailul şi telefonul la anumite intervale!
· Evitarea factorilor disturbatori,o necesitate
Stresul la locul de muncă poate veni din condiţiile de lucru neconfortabile şi frustrante sau din contactul cu persoane neplăcute. Evită pe cât posibil conflictele şi concentrează mai mult asupra sarcinilor tale decât asupra celor din jur!
Trebuie să alungăm gândurile negre
Mare parte din stres este cauzată de o gândire generală negativă. Aşadar,proverbul românesc care spune „Pune răul în faţă“ ar trebui dat uitării. Trebuie să gândim pozitiv în tot ceea ce facem şi să anticipăm bucuria sau succesul plecând de la ideea că vom reuşi să depăşim obstacolul de moment.
Trebuie să ne folosim imaginaţia ca să vizualizăm numai partea luminoasă a situaţiei!
E indicat să folosim cuvinte pozitive atât când vorbim cu noi,dar şi cu ceilalţi!
Zâmbetul ajută la gândirea pozitivă!
Când ne intră în cap un gând negru,trebuie să ne străduim să-l înlocuim cu unul constructiv. Iar dacă simţim în interiorul nostru rezistenţă,nu trebuie să renunţăm,ci să continuăm să ne gândim numai la bine şi la reuşită. Subconştientul este un fel de computer în care intenţiile pozitive sunt comenzi care îl pot programa să acţioneze în direcţia dorită. Nicăieri nu se poate aplica mai bine dictonul:„
“.