Mituri alimentare pe care n-ar trebui să le crezi. De ce nu funcţionează regula de 5 secunde?

2 shutterstock 748412779 jpg jpeg

Există sute de mituri legate de diete şi despre cât de sigure sunt unele alimente pe care mulţi le consideră adevărate în timp ce nu sunt deloc aşa.

De la regula celor cinci secunde până la ideea că grăsimile ne fac rău, mulţi dintre noi ne înşelăm în privinţa unor alimente. Multe dintre expresiile pe care le repetăm mereu sunt de fapt concepţii greşite frecvente. Află care dintre  acestea sunt pure mituri alimentare.

Portocalele, cea mai bună sursă naturală de vitamina C

Când te gândeşti la suplimentarea vitaminei C, te duci rapid cu gându la citrice, în special la portocale. Multe alte fructe şi legume conţin la fel de multă vitamina C sau chiar mai multă decât o portocală. În timp ce o portocală medie conţine 79 g de vitamina C, o cană cu ardei gras roşu are 190 mg de vitamina C. Mai mult, 2 kiwi au 137 mg vitamina C, o ceaşcă de căpşuni 85 g vitamina C, iar o porţie de varză de Bruxelles 75 mg vitamina C. Totul e să mănânci fructe şi legume în stare crudă.

Regula de cinci secunde

Alimentele căzute pe jos şi ridicate în mai puţin de cinci secunde sunt considerate sigure, dar nu sunt. Nu este niciodată recomandat să mănânci alimente pe care le-ai scăpat pe jos, indiferent cât de repede te grăbeşti să le ridici. Un studiu a arătat că un transfer bacterian semnificativ are loc după în doar o secundă. Este adevărat că sunt transferate în mâncare mai multe bacterii pe măsură ce sunt lăsate pe jos mai mult timp şi că alimentele umede au rate mai mari de contaminare, dar tot nu ar trebui să crezi că mâncarea scăpată pe jos mai poate fi consumată fără probleme dacă o ridici repede.

Guma de mestecat se digeră în 7 ani

Mulţi ştiu că, dacă înghit o bucată de gumă de mestecat, este nevoie de 7 ani pentru a o digera, dar nu este adevărat. Guma de mestecat este un produs lipicios, dulce, dar conceput doar pentru a fi mestecat, nu înghiţit. Are o bază de gumă, răşini, polimeri, coloranţi alimentari şi arome. Este complet nedigerabil şi trece prin intestine în aproximativ o zi, la fel ca alte alimente. Există cazuri rare care demonstrează că înghiţirea repetată a gumei de mestecat poate duce la constipaţie. Mai mult, dacă inhalezi gumă de mestecat, aceasta poate provoca sufocare, asfixiere şi poate fi fatală.

Alimentele bogate în grăsimi îţi fac rău

Avem tendinţa de a asocia grăsimea din alimente cu aceea corporală şi credem că alimentele bogate în grăsimi te îngraşă, dar acest lucru nu este adevărat. Ar trebui să reducem consumul de grăsimi saturate şi grăsimi trans, care se găsesc în carne grasă, unt şi brânză. Aceste tipuri de grăsimi sunt legate de nivelurile ridicate de colesterol rău din sânge şi cresc riscul de boli de inimă sau accident vascular cerebral. Nu toate grăsimile sunt rele. Corpul are nevoie de grăsimi nesaturate, precum cele din uleiurile vegetale, nuci, avocado şi peşte gras. Omega-3 se găseşte în peşte, iar Omega-6 în uleiurile vegetale. Se recomandă cel puţin o porţie de peşte gras pe săptămână.

Toate caloriile sunt la fel

Persoanele care urmează diete de slăbit se feresc să aibă un aport caloric prea mare. Este adevărat că toate caloriile produc aceeaşi cantitate de energie, dar corpul tău foloseşte acea energie diferit. Alimentele au un indice glicemic ridicat eliberează glucoză rapid după ce le-ai mâncat, ceea ce provoacă o creştere a glicemiei. Pe pe măsură ce aceste niveluri scad, începi să vă simţi că ţi-e foame din nou. Exemple bune de alimente cu un indice glicemic crescut sunt carbohidraţii rafinaţi (orezul, pastele, biscuiţii). Alimentele cu un indice glicemic scăzut eliberează energie încet după ce ai mâncat, ceea ce înseamnă că nu vei simţi nevoia de a mânca la puţin timp după aceea. Exemple bune de alimente cu indice glicemis scăzut sunt legumele şi carbohidraţii nerafinaţi, cerealele şi pastele integrale.