Păpuşa Barbie, mai mult decât o jucărie

1 75261 original jpg jpeg

Cui nu-i plac păpuşile? Pe mine mă fascinau când eram copil pentru că, în mintea mea, ele întruchipau perfecţiunea. Părul blond, rochiile roz, ochii albaştri, rimelaţi, buzele voluptoase, chipul ca de porţelan şi trupul tras ca prin inel erau atuurile unei prinţese în miniatură.

Dar cum a apărut faimoasa păpuşă Barbie? Una dintre cele mai cunoscute şi îndrăgite jucării din întreaga lume, vândută în miliarde de exemplare, este un produs al companiei americane Mattel, Inc. Începând cu 1959, compania a început să fabrice pe bandă rulantă jucăria care întruchipa feminitatea şi eleganţa.

De la păpuşi-copil la păpuşi-adult

MattelBarbieno1br jpg jpeg

Povestea a început cu ideea unei femei de afaceri din SUA, pe nume Ruth Handler. Ea a observat că fiica sa, Barbara, interpreta, cu ajutorul păpuşilor, roluri de adult: mamă, soţie, doctor, învăţătoare. La acea vreme, păpuşelele americane erau create cu trup şi chip de copil. Prin urmare, Ruth a conceput un proiect de jucărie care să aibă înfăţişarea unei femei adulte. Ea a prezentat ideea conducerii companiei pe care soţul său şi un partener o înfiinţaseră cu ani în urmă. Bărbaţii nu au fost impresionaţi şi au respins proiectul, asta după ce au invocat motivul costurilor mult prea mari şi faptul că nu reprezintă un interes pentru publicul larg.

Modelul german

Câteva luni mai târziu, într-o excursie în Europa, Ruth avea să dea cu ochii de Bild Lili, o păpuşă nemţească, foarte populară pentru că era şi personaj de benzi desenate. Păpuşa întruchipa un personaj adult, cât se poate de sexy: era blondă, fină, avea forme, părţi ale corpului mobile, era produsă din plastic – un material nou la acea vreme. Era dotată cu o garderobă bogată, care se vindea separat. Păpuşa reflecta perfect femeia modernă, care ştie ce vrea. Acela a fost imboldul de care Ruth avea nevoie, momentul în care a realizat că trebuie să conceapă un personaj şi mai interesant, pe care avea să-l numească după fiica sa. Astfel, în iarna anului 1959, păpuşa Barbie, o figurină de aproape 29 de centimetri, era pregătită să revoluţioneze piaţa mondială a jucăriilor.

Cea mai dorită din lume

Cele mai încântate de apariţia păpuşii erau fetiţele. Fiecare îşi dorea să aibă în casă câte una, pe care să o îmbrace şi să o aranjeze după bunul plac. Şi pentru că nu era foarte scumpă – doar 3 dolari bucata - Barbie a înregistrat, în primul an, un record de vânzări, de peste 350.000 de exemplare. Apoi, ea a ajuns să fie comercializată în toată lumea.

Un ideal de feminitate  

Nimeni nu mai văzuse o păpuşă atât de mică, de frumoasă şi de elegantă – fiindcă Barbie purta cele mai extravagante ţinute şi era comecializată drept „topmodelul adolescent“, cu hainele create de designerul Mattel, Charlotte Johnson. Desigur, întreprinderea germană care fabrica păpuşi Lili nu a fost mulţumită de concurenţă, dar americanii au sfârşit prin a cumpăra drepturile de autor şi patentul jucăriei nemţeşti. Rapid, afacerea de peste Ocean a început să se extindă, astfel că modele noi au început să apară pe piaţă: Barbie astronaut şi Barbie doctoriţă. Jucăria a fost fabricată în peste 80 de variante de profesii, pornind de la fotomodel, cântăreaţă sau chiar de preşedinte. De asemenea, jucăria a întruchipat şi personaje celebre precum Marlyn Monroe sau Angelina Jolie. Rând pe rând, i s-au alăturat personaje precum Ken, partenerul său, Skipper, sora sa în varianta brunetă şi Christie, prietena afro-americană.

„Sindromul Barbie“

Unii părinţi nu o considerau pe Barbie un model pentru copiii lor, mai ales din cauza formelor ei foarte pronunţate. De aceea, formatul păpuşii s-a schimbat foarte mult pe parcursul anilor. Trupul, chipul, ochii, culoarea părului au fost modificate în repetate rânduri. Pe lângă cei care sunt încă fascinaţi de păpuşă, există şi persoane care susţin că blondina promovează, în rândul copiilor, idealuri nerealiste de frumuseţe şi le determină pe adultele de mai târziu să apeleze la operaţii estetice sau să ajungă în pragul anorexiei – fenomen numit „Sindromul Barbie“

Succesul continuă

Barbie a fost una din primele jucării care a beneficiat de o strategie de marketing bazată în special pe reclame la televiziune. Se estimează că până la ora aceasta, în 150 de ţări, s-au vândut peste 1 miliard de Barbie. Compania producătoare susţine că 3 păpuşi de acest fel sunt vândute în fiecare secundă. În ianuarie 2016, Mattel a anunţat că va produce surate ale păpuşii care să reflecte toate tipurile de talii existente şi toate tipurile de nuanţe ale pielii.

Obiect de colecţie

Nu doar copiii o îndrăgesc, ci şi adulţii. Unii oameni au dus pasiunea la extrem, astfel că au strâns, de-a lungul anilor, colecţii impresionante de păpuşi Barbie. Unul dintre ei este şi Jian Yang, un bărbat din Singapore, care deţine peste 9.000 de păpuşi. Pe lângă faptul că pasiunea sa l-a costat o avere, bărbatul are casa ticsită cu jucării.

... Barbie a fost luată pe Lună de către astronauţi?

... a fost expusă la Luvru, în celebrul muzeu parizian, care a prezentat povestea sa?

... jucăria a fost lansată în Europa în anul 1961, şi prima sa naţionalitate pe continent a fost cea italiană, sub care a fost reprezentată în Colecţia Mondială de Păpuşi?

...cea mai scumpă păpuşă Barbie din lume, cu diamante, a fost scoasă la licitaţie în New York pentru 300.000 de dolari?