Sloganul unui brand faimos, inspirat de ultimele cuvinte ale unui criminal
Sloganul și logo-ul unui brand mare devine, fără doar și poate, cunoscut în întreaga lume, iar Nike nu face excepție cu al său „Just Do It” (n.r. „Fă-o pur și simplu!”). Totuși la ce se referă acest îndemn și de unde i-a venit ideea agenției de publicitate care se ocupa de contul Nike să folosească asemenea slogan?
Sloganul Nike poate fi văzut la aproape toate întrecerile sportive și în numeroase magazine din întreaga lume. Mulți sunt de părere că îndemnul „Just Do It” are un rol major în succesul brandului. Insider susține că, atunci când sloganul a apărut pentru prima dată, în 1988, vânzările s-au triplat. Însă cine și cum a influențat acest branding eficient?
Nike a fost înființată în 1964 sub numele Blue Ribbon Sports (n.r. „Fundă Albastră Sport”) de către Bill Bowerman și Phil Knight, care s-au cunoscut la Universitatea din Oregon, unde Bowerman era antrenor, iar Knight era studentul lui.
„Just Do It” este o propoziție antrenantă, ușor de reținut și potrivită unui brand sportiv. Însă n-a fost dintotdeauna sloganului firmei de echipament sportiv. De fapt, au durat peste 20 de ani până ca genialul Dan Wieden, șeful agenției de publicitate Wieden & Kennedy, să-l propună, susține Insider.
De unde i-a venit ideea sloganului memorabil?
Wieden și-a amintit, într-un interviu oferit în cadrul documentarului "Art and Copy" (de pe YouTube), că sloganul a fost preluat de la un pușcăriaș care a fost executat de un pluton de execuție în Utah. Cel condamnat la moarte era Gary Gilmore, iar ultimele lui cuvinte, în fața plutonului de execuție, au fost deja faimoasele „Just Do It” (n.r. „Făceți-o odată!”), ne informează Daily News.
Wieden a recunoscut că i-au rămas în memorie aceste cuvinte și le-a folosit apoi în campania sa publicară. Sloganul a fost folosit prima dată în 1988, într-o reclamă Nike în care apare un om de 80 de ani, Walt Stack pe numele lui, care spune că el aleargă câte 27km în fiecare dimineață. După asemenea dezvăluire surprinzătoare, apare pe ecran sloganul „Just Do It”. După acea reclamă, brandul sportiv a continuat să folosească îndemnul memorabil.
Povestea criminalului
Gary Gilmore era un criminal condamnat la moarte, care a ucis doi oameni, pe Max Jensen și pe Ben Bushnell, în timpul unor jafuri. Gilmore s-a rănit în timpul jafurilor respective și s-a dus la verișoara lui să-l ajute. Însă ea l-a dat pe mâna poliției. În octombrie 1976, Gary a fost găsit vinovat pentru crimele comise și a fost condamnat la moarte. În ianuarie 1977, pedeapsa capitală a fost executată, iar ultima lui dorință a fost să fie omorât prin împușcare.
Wiedman și Nike n-au fost singurii care s-au inspirat din povestea tristă a lui Gilmore. Norman Mailer a primit premiul Pulitzer, în 1980, pentru cartea sa, „The Executioner's Song", inspirată de felul în care și-a găsit sfârșitul Gilmore, susține Britannica.
Cine s-ar fi gândit că un criminal care a plătit prețul suprem pentru crimele comise va ajunge să inspire milioane de oameni să se autodepășească, să ajungă să fie cea mai bună variantă a lor?! Mai ales că ultimele lui cuvinte, devenite faimoase, au fost rostite când pușcăriașul era, de fapt, pedepsit pentru că-și etalase cea mai proastă versiune a sa.
Foto - Shutterstock