Ce trebuie să faci dacă zborul tău are întârzieri

Având în vedere că apar din ce în ce mai multe știri cu oameni blocați în aeroporturi sau care așteaptă ore întregi îmbarcarea într-o cursă aeriană, trebuie să te informezi din timp cu privire la ce trebuie să faci dacă ţi se întâmplă acest lucru.

image

Grevele din aeroporturi, concedierile masive din industria aeronautică au dus la blocajele de astăzi. Aceste probleme pot persista o perioadă lungă de timp. Iar companiile low cost sunt primele vizate. Ceea ce înseamnă că dacă te pregătești să pleci undeva cu o companie low cost trebuie să fii pregătit pentru a întâmpina probleme de acest fel.

Ce faci atunci când avionul cu care trebuie să pleci este reprogramat

I se poate întâmpla oricui ca o cursă aeriană să fie reprogramată sau anulată. Până de curând se întâmplau aceste lucruri din cauze comune, precum vremea neprielnică zborului sau defecțiuni ale avionului. Însă, având în vedere că în ultimii 2 ani companiile aeriene au fond nevoite să facă reduceri de cheltuieli, au ajuns în situația de a nu face față acum fluxului mare de pasageri, datorat ridicării restricțiilor de călătorie.

Însă, companiile aeriene sunt obligate să anunțe cu 24 de ore înainte de îmbarcare că zborul este reprogramat sau anulat, conform regulamentului Comisiei Europene nr. 261/ 2004. În cazul în care nu o fac, atunci ai dreptul la o despăgubire pentru timpul pierdut în avion sau în aeroport. Astfel, dacă ai întârziere la un zbor al unei companii aeriene mai mare de 3 ore, atunci poți primi o sumă de bani începând cu 250 de euro.

Ce drepturi ai dacă îți întârzie avionul?

În cazul în care avionul întârzie mai mult de 3 ore atunci poți să primești despăgubiri pentru timpul pierdut. În acest timp, compania este obligată să îți ofere masă și băuturi răcoritoare, dar nu în baza unui voucher și două apeluri telefonice sau două mesaje prin email, telex sau fax.  Dacă intenționezi să optezi pentru despăgubire, nu ar trebui să accepți vouchere, puncte de zbor sau alte bonificații din partea companiei aeriene.

De asemenea, mai ai dreptul și la o despăgubire, care se calculează în funcție de numărul kilometri pe care îl parcurge aeronava. Același principiu se aplică și în cazul anulării curselor aeriene. Poți primi:

●       Pentru un zbor pe distanță de maxim 1500 km - dacă ai primit bilet pentru un zbor înlocuitor rapid, în mai puțin de 2 ore, poți primi despăgubire 125 de euro. Dacă așteptarea pentru zborul înlocuitor este mai mare de 2 ore, atunci primești 250 de euro.

●       Pentru un zbor pe distanță între 1500 - 3500 km - dacă ai primit un zbor înlocuitor în mai puțin de 3 ore, poți primi despăgubire 300 de euro. Dacă aștepți mai mult de 3 ore, poți primi 400 de euro.

●       Pentru un zbor pe distanță mai mare 3500 km, în interiorul UE - primești 200 de euro dacă ți se ofer un zbor înlocuitor în mai puțin de 4 ore și 400 de euro, dacă cursa de înlocuire depășește această perioadă

●       Pentru un zbor pe distanță mai mare de 3500 km, în afara UE - primești 300 de euro dacă ți se ofer un zbor înlocuitor în mai puțin de 4 ore și 600 de euro, dacă cursa de înlocuire depășește această perioadă

Cum ceri despăgubirea în caz de întârziere a avionului

Cea mai simplă metodă de a cere o despăgubire pentru un zbor anulat sau pentru întârziere este să apelezi la o firmă specializată. Astfel, nu trebuie să te confrunți cu birocrația stufoasă impusă de companiile aeriene, pentru a evita plata compensațiilor. Juriștii acestor companii cunosc hățișurile birocratice și știu cum să obțină cea mai mare sumă pentru disconfortul creat de întârzierea avionului.

Trebuie doar să faci dovada că ai avut un loc cumpărat în avionul care a întârziat. De asemenea, este important să atașezi solicitării de despăgubire toate chitanțele de la cumpărăturile pe care le-ai făcut cât ai stat să aștepți avionul Conform regulamentului Comisiei Europene nr. 261/ 2004 companiile aeriene sunt obligate să ramburseze aceste cheltuieli, pe lângă despăgubirea de maxim 600 de euro.