Un metabolism “leneş” este, de multe ori, asociat cu obezitatea, deoarece, în această situaţie, corpul asimilează mai multe calorii decât consumă. Specialiştii spun însă că principalii şi adevăraţii vinovaţi pentru nereuşita noastră în lupta cu kilogramele în plus sunt alimentaţia dezechilibrată şi sedentarismul. Astfel, atâta vreme cât nu există o dereglare endocrină majoră, metabolismul poate fi stimulat cu uşurinţă. Iar primul pas în acest sens este să renunţi la alimentele bogate în grăsimi animale, la făinoase şi la dulciuri. Al doilea pas esenţial este creşterea nivelului de activitate fizică.

 

 

Proteinele şi vitaminele „ard” grăsimile

Alimentele bogate în vitamine, minerale, aminoacizi şi enzime, precum fructele şi legumele, activează metabolismul, spun specialiştii. Proteinele favorizează şi ele arderile, deoarece au nevoie de o cantitate mare de energie pentru a fi consumate. De aceea, este bine să incluzi în dieta ta zilnică alimente cum sunt lactatele degresate şi carnea slabă de pui, de curcan sau de peşte. Printre alimentele-minune, care accelerează rata metabolică, se numără şi merele, grepfrutul, ananasul, ardeiul iute, ceaiul verde, lăptuca, ridichile, ţelina şi castraveţii.  

 

Porţii mici şi dese

Mesele luate la intervale regulate de timp şi cu porţii mici menţin constantă metabolică, ceea ce ajută la consumarea mai rapidă a caloriilor. De aceea, este bine să nu sari peste nicio masă. În caz contrar, organismul are tendinţa de a conserva energia şi de a stoca grăsimile. În plus, evită să mănânci la ore târzii. Aceasta deoarece, de regulă, după ora 20.00 organismul intră în repaus, iar arderile la nivel celular devin mai lente. Se recomandă să ai trei mese principale pe zi (mic dejun, prânz şi cină) şi două gustări între aceste mese.

 

Exerciţii fizice, de trei ori pe săptămână

Cea mai bună metodă de a stimula metabolismul este sportul. Orice tip de activitate fizică, cum ar fi mersul pe jos sau grădinăritul, creşte viteza cu care caloriile sunt consumate. Însă rezultate excelente pot fi obţinute cu ajutorul exerciţiilor aerobice şi a celor cu greutăţi, acestea menţinând metabolismul alert pentru mai mult timp. Specialiştii recomandă ca exerciţiile fizice să fie făcute de trei ori pe săptămână. 

 

Bea apă rece

Un studiu publicat în anul 2003 în „Jurnalul de Endocrinologie Clinică şi Metabolism”, a demonstrat că apa rece poate creşte rata metabolică. Aceasta deoarece organismul trebuie să  lucreze suplimentar pentru a menţine temperatura fluidelor din corp, ceea ce favorizează arderea grăsimilor. Astfel, dacă doreşti să slăbeşti, experţii recomandă să bei între 8 şi 12 pahare de apă pe zi, ideal rece.

 

Lipsa somnului creşte pofta de mâncare

Lipsa somnului creşte secreţia hormonului grelină, responsabil de stimularea poftei de mâncare, avertizează specialiştii. Un somn odihnitor, de şapte-opt ore pe noapte contribuie la menţinerea ratei metabolice la un nivel bun, şi, implicit, ajută la păstrarea greutăţii în limite normale.