Ce poate fi mai plăcut decât să te trezeşti dimineaţa, plin de energie şi de viaţă? Dacă, în general, acest lucru pare să fie un lucru normal, pentru sportivii de performanţă este estenţial. Antrenorii îi învaţă pe sportivi, încă de la primele cursuri, că odihna este vitală pentru o carieră de succes. Exerciţiile fizice şi odihna sunt profund legate - exerciţiile regulate îmbunătăţesc calitatea somnului, iar somnul de bună calitate îmbunătăţesc performanţele sportive. Dar ce se întâmplă atunci în corpul nostru atunci când ne confruntăm cu o noapte pierdută?

O serie de cercetări efectuate la Universitatea Standford a constatat că exerciţiile zilnice a ajutat persoanele de vârstă mijlocie şi pe cele mai în vârstă să adoarmă cu 15 minute mai devreme şi să doarmă cu 45 de minute în plus. Acest lucru se întâmplă şi în cazul sportivilor: „Somnul şi sportul de elită sunt într-o relaţie bidirecţională. Se completează reciproc, atât în cazul persoanelor care fac fitness, cât şi în zona competiţiilor‟, subliniază specialistul Sarah Gilchrist.

Lipsa de somn poate crea un ciclu vicios. Potrivit speciliştilor, există o legătură între lipsa somnului şi riscul crescut de afecţiuni, precum depresie, diabet sau obezitate. În cazul în care se dezvoltă una dintre aceste probleme, există şi riscul de a de dezvolta incapacitatea de a putea rămâne motivaţi sau de a exercita exerciţii fizice de performanţă, arată goodto.com.

Conform cercetărilor din „European Journal of Applied Physiology‟ („Jurnalul European de Fiziologie Aplicată‟) o singură noapte lipsită de somn poate reduce performanţa unui alergător pe banda de alergat. Lipsa de somn poate afecta, de asemenea, funcţia cognitivă, ceea ce face mai dificilă adaptarea rapidă la situaţii sau luarea de decizii rapide, lucruri esenţiale în unele sporturi. Totodată, un alt studiu asupra sportivilor adolescenţi a constatat că lipsa somnului poate fi asociată cu creşterea leziunilor sportive - în timpul studiului, persoanele care nu au dormit corespunzător au fost predispuse la accidentări, din cauza lipsei de concentrare cu care s-au confruntat.

La polul opus, o noapte odihnitoare permite celulelor şi ţesăturilor să se repare, creşte masa musculară, ajută la întărirea oaselor, întăreşte sistemul imunitar şi reduce riscul de apariţie a bolilor de inimă.

Cantitatea optimă de somn