Mic istoric

Pe vremuri, mezelurile reprezentau hrana cea de toate zilele în special pentru oamenii de condiţie joasă, pentru servitori, care îşi făceau rezerve din rămăşiţele rămase de la masa stăpânilor. Totodată, reprezentau o rezervă alimentară valoroasă pentru cei care plecau în călătorii lungi pe vas sau pentru cei înrolaţi în armată.

Alimente înalt procesate

Mezelurile moderne au în componenţa lor conservanţi, aditivi, coloranţi, agenţi de îngroşare şi potenţiatori de gust extrem de periculoşi pentru sănătate  ̶  care se transformă în excitoxine, substanţe dăunătoare pentru creier. Fosfaţii şi polifosfaţii din aceste produse împiedică asimilarea calciului, ducând la atrofierea oaselor. Dacă au prea multă sare, pot fi dăunătoare pentru cei cu maladii cardiovasculare.

Au valoare energetică mare

Abundă în calorii, din cauza conţinutului de grăsimi saturate, dăunătoare pentru sănătate, căci se acumulează în organism. De aceea, este recomandat să consumi mezeluri cu moderaţie, o dată pe săptămână, dacă nu le poţi exclude total din alimentaţia ta.

Alege-le pe cele din carne macră

Dacă ai cedat poftei şi îţi doreşti să îţi desfeţi papilele gustative cu mezeluri, optează pentru cele care au în compoziţia lor carne netocată, precum pastrama de curcan, de pui sau de vită sau muşchiul de porc. Evită-le pe cele care au carne tocată şi multă grăsime, cum ar fi cârnaţii sau salamul.

Citeşte etichetele

Dacă ţi-e poftă de o felie de salam sau de parizer şi doreşti să îţi prepari o gustare, verifică cu atenţie etichetele produselor din magazin, pentru a afla din ce sunt alcătuite. Alege mezeluri de la producători tradiţionali, care nu conţin coloranţi, aditivi şi alte E-uri dăunătoare. Cele mai bune mezeluri sunt cele slab procesate, care au în componenţa lor aproape în totalitate carne şi care sunt preparate după reţete consacrate, originale. Un produs mai ieftin va avea, desigur, ingrediente mai puţin sănătoase, aşa că nu te sfii să investeşti în ceva mai scump, dacă îţi doreşti să consumi un produs sănătos şi gustos.


Atenţie! Nu le prăji, căci produc nitrozamine, implicate în apariţia diverselor tipuri de cancer.

Tabelul caloriilor


100 g
Cârnaţi afumaţi de casă
Valoare energetică 420 kcal
Proteine 17,3 g
Lipide 39 g

Crenvurşti de porc
Valoare energetică 304 kcal
Proteine 9 g
Lipide 29,5 g

Şuncă de curcan
Valoare energetică 84 kcal
Proteine 17,1 g
Lipide 1,6 g

Salam
Valoare energetică 568 kcal
Proteine 21,6 g
Lipide 53,7 g