Probabil că ai auzit de nenumărate ori că duşul sau baia zilnică nu sunt întotdeauna recomandate. Potrivit cercetătorilor de la Universitatea Harvarddin SUA, săpunul antibacterian poate ucide bacteriile „bune” şi încurajează creşterea unor organisme mai puţin prietenoase, în timp ce apa caldă poate elimina aşa-numitele microorganisme „normale”. Aceştia creează anticorpi care ne protejează şi care oferă sistemului nostru imunitar un impuls binevenit. Deci, de ce să ne spălăm în fiecare zi corpul, mai ales dacă nu ieşim din casă?

Citeşte şi: Cum să organizezi o seară SPA acasă în cinci paşi simpli

Un duş sănătos, pentru o minte sănătoasă

Peste tot în lume, pandemia de Covid-19  a dus la creşterea alarmantă de cazuri de anxietate şi depresie. Specialiştii în psihoterapie spun că, dacă nu ai probleme dermatologice, un duş zilnic mai mult ajută decât face rău. În primul rând, stabilirea şi menţinerea unei rutine dă scop timpului tău şi ajută să eviţi stările de plictiseală care pot duce la apariţia anxietăţii şi a depresiei. Mai mult, jeturile de apă, calde sau reci, au un impact benefic asupra stării tale - te simţi mai energică, mai veselă şi mai relaxată după un duş sau o baie.

Conform revistei americane de specialitate Psihologia Azi (Psychology Today), cercetătorii din Virginia au descoperit că baia cu apă rece este o metodă eficientă de combatere a depresiei. Asta deoarece temperatura scăzută a apei activează sistemul nervos simpatic şi creşte eliberarea de noradrenalină în creier. În plus, un duş rece de 3-4 minute, ajută la redirecţionarea sângelui de la zonele periferice spre vasele sangvine profunde, limitând inflamaţia şi îmbunătăţind circulaţia sângelui. Mai mult, acestea cresc rata metabolimului, ceea ce duce la arderea grăsimilor. S-a dovedit şi că expunerea repetată a corpului la apă rece creşte considerabil imunitatea.

Citeşte şi: Secretele unui sistem imunitar puternic

Apă caldă în loc de alergare

Pe de altă parte, şi apa caldă are avantajele sale. Dacă ţi se pare dificil să menţii un regim de exerciţii fizice fără acces la spaţii în aer liber sau la o sală de sport, o baie caldă poate oferi aceleaşi beneficii. Ca şi efortul fizic, apa caldă poate reduce inflamaţia şi creşte nivelul de oxid nitric din sânge, scăzând tensiunea arterială.

Un studiu britanic a constatat faptul că o oră petrecută în apă fierbinte produce răspunsuri anti-inflamatorii şi de energie la nivelul corpului, similare cu 60 de minute de activitate fizică moderată. Explicaţia este că activităţile care cresc proteinele de şoc termic pot contribui la îmbunătăţirea controlului glicemiei şi oferi o alternativă la exerciţiul fizic.

Un alt beneficiu important: dacă îţi petreci carantina alături de un partener sau alţi membri ai familiei, probabil că vor aprecia igiena ta corporală de zi cu zi. Totuşi evită folosirea zilnică a săpunului sau gelurilor antibacteriene. Te poţi spăla doar cu apă sau cu un gel mai blând pentru piele.