Cum îți asiguri o relație armonioasă cu locul de muncă

Oamenii au o nevoie naturală de a se conecta cu persoanele din jurul lor. Aceeași regulă se aplică și la locul de muncă. Atunci când între angajați și angajatori se creează o relație armonioasă și echilibrată, există avantaje de ambele părți.

image

Pe de o parte, din perspectiva angajatului, capacitatea de a construi o relație pozitivă la locul de muncă este esențială pentru evoluția profesională și personală. Pe de altă parte, din perspectiva angajatorului, un mediu de lucru armonios, în care angajații și angajatorii se înțeleg reciproc, poate fi cheia succesului unei afaceri.

Iată 5 sfaturi de care să ții cont pentru a-ți asigura o relație armonioasă cu locul de muncă:

Consultă Codul muncii

Ca angajat, poți contribui la menținerea unui mediu de lucru armonios, în care să-ți poți manifesta competența și productivitatea. Cel mai eficient mod prin care poți face acest lucru este să-ți consolidezi cunoștințele cu privire la drepturile pe care le ai în calitate de angajat, studiind Codul muncii. Acesta acoperă drepturile și responsabilitățile tale, în calitate de angajat, în interacțiunea cu angajatorul.

Există numeroase situații ce pot genera neînțelegeri în relația cu angajatorul, pornind de la politicile interne alte instituției, criteriile de promovare, acordarea unor bonusuri, a concediului și lista poate continua. În acest context, Codul muncii acoperă majoritatea situațiilor pe care, în calitate de angajat, le-ai putea întâmpina. Mai mult decât atât, Codul muncii acoperă și situații pe care le poți întâmpina în calitate de candidat pentru un loc de muncă sau de fost angajat.

Află care sunt drepturile tale cu privire la concediul medical

Codul muncii prevede ca angajații să-și desfășoare raporturile de muncă în funcție de propria stare de sănătate și de siguranță. În acest context, este important ca, atunci când te confrunți cu o problemă de sănătate, să acționezi în virtutea drepturilor ce ți se cuvin într-o astfel de situație, în calitate de angajat.

Există mai multe tipuri de concedii medicale, menite să acopere diferite situații în care te-ai putea afla la un moment dat: concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, concediu medical cauzat de un accident de muncă, concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav sau pentru risc maternal, pentru sarcină sau pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă. Fiecărei situații ce necesită întreruperea temporară a activității îi corespunde un cod de diagnostic, în baza căruia îți vor fi acordate zilele de concediu medical și indemnizația pentru concediu medical. Acestea pot diferi în funcție de respectivul cod. De exemplu, unei afecțiuni fără complicații a aparatului respirator îi corespunde cod concediu medical  01 și ți se va acorda o indemnizație reprezentând 75% din venitul brut.

Fii vigilentă la egalitatea de șanse

Locurile de muncă ce au o cultură nediscriminatorie și politici echitabile de gestionare a resurselor umane vor atrage întotdeauna angajați competenți și productivi, ceea ce îi avantajează atât pe manageri, cât și pe angajați, care vor evolua într-un mediu de lucru sănătos și armonios. De aceea, angajatorul trebuie să  își protejeze echipa de orice formă de hărțuire și discriminare și trebuie să le ofere drepturi egale în ceea ce privește remunerația, volumul de muncă și condițiile care le sunt oferite.

În acest context, în calitate de angajat, este important să fii conștientă și proactivă în cazul în care sesizezi nerespectarea prevederilor legale și etice în ce privește egalitatea de șanse și de tratament din partea angajatorului.

Ai grijă la modificările unilaterale ale contractului de muncă

O altă responsabilitate pe care angajatorii o au față de angajați vizează transparența. Această datorie trebuie să se manifeste încă din timpul procesului de angajare, când compania îți va comunica așteptările pe care le are de la tine, ca potențial viitor angajat. De asemenea, după angajare va trebui să primești o instruire cu privire la regulile și politicile companiei.

Totodată, pentru a evita situațiile neprevăzute în relația cu angajatorul, este important să știi de la bun început că modificarea contractului de muncă se poate realiza doar cu acordul părților. Există doar câteva situații în care se poate dispune modificarea unilaterală a contractului, iar acestea sunt foarte bine delimitate în Codul muncii: delegarea/detașarea, abaterile disciplinare grave, situațiile de forță majoră (de exemplu: pandemie, stare de urgență) sau pentru protecția angajatului. În orice alt context, trebuie să știi că modificarea unilaterală a contractului de muncă nu se poate efectua.

O înțelegere completă a tuturor informațiilor relevante privind contractul de muncă duce, de obicei, la o relație de muncă mai bună.

Pune protecția și sănătatea ta pe primul loc

Nu în ultimul rând, este important să acorzi atenție securității și protecției corespunzătoare în timpul desfășurării muncii. Pentru a preveni accidentele de muncă și problemele de sănătate la locul de muncă, angajatorul trebuie să ia anumite măsuri printre care:

●       să se asigure că la locul de muncă sunt utilizate instalații și echipamente sigure;

●       să prevină orice comportament sau conduită necorespunzătoare care ar putea pune în pericol siguranța, sănătatea și bunăstarea angajaților;

●       să asigure instruirea și formarea angajaților în materie de sănătate și siguranță;

●       să asigure îmbrăcăminte și echipament de protecție angajaților atunci când este cazul.

De asemenea, este important să știi că legea impune fiecărui angajator să efectueze o evaluare a riscurilor la locul de muncă și o serie de măsuri în vederea minimizării acestora.

Așadar, te poți asigura că mediul de lucru în care activezi este unul propice dezvoltării tale însușindu-ți câteva cunoștințe de bază despre drepturile pe care le ai în calitate de angajat și fiind pregătită să reacționezi atunci când sesizezi o abatere de la normele Codului muncii.

Sursa foto: Shutterstock.com



Recente

pastrarea unui secret este nociva pentru sanatate jpg
interviu pentru un job  foto   Shutterstock jpg
5 obiceiuri care iti dezvaluie personalitatea  Sursa foto shutterstock 1746342872 jpg
intalnire anulata jpg
Ce vezi prima data iti arata cum reactionezi in fata provocarilor  Sursa foto Jagranjosh jpg
Test jpg
Test  Care este prima impresie pe care o faci  Sursa foto shutterstock 1354368305 jpg
Loc de munca toxic  jpg
Metoda kaizen de evitare a burnoutului  Sursa foto shutterstock 702522496 jpg
o persoana care minte jpg
Ce spune despre tine modul in care folosesti tubul de pasta de dinti  Sursa foto shutterstock 651225181 jpg
intuitie jpg
Desenele pe care le faci in graba arată ce te motiveaza in viata  Sursa foto shutterstock 2291956477 jpg
Sfintii 40 de Mucenici  Sursa foto Wikimedia jpg
Ce este ableismul  Sursa foto shutterstock 2292625553 jpg
copil deprimat  foto   Shutterstock jpg
Ce vezi prima data in aceasta imagine iti dezvaluie cele mai mari frici jpg
cadou jpg
femeie puternica jpg
personalitate jpg