Obiceiuri alimentare şi mentale sănătoase pentru sărbători

1 71729 original jpg jpeg

În anotimpul rece ne sunt testate la nivel ridicat capacităţile organismului de apărare şi răspuns la bolile specifice iernii, în special pentru cei mici şi cei bătrâni.

Aşadar,pentru a ne bucura de sărbătorile de iarnă,este necesar să respectăm recomandările doctorilor,să ne ferim de excesele alimentare şi să avem o atitudine pozitivă.

“O bună imunitate se dobândeşte printr-un echilibru în dietă (alimente imunoprotectoare,cât mai multe şi mai variate),alături de câteva reguli de bază ce trebuie învăţate de la cele mai fragede vârste şi aplicate până la cele mai înaintate. Să urmărim astfel:odihna corespunzătoare,igiena corectă,lipsa expunerii la noxe (fumatul activ sau pasiv,consumul de alcool),evitarea tratamentelor agresive şi repetate cu antibiotice,mişcare cât mai multă în aer liber şi evitarea spaţiilor închise şi a sedentarismului prelungit.”,ne explică Luminiţa Florea,medic specialist diabet,nutriţie şi boli metabolice,Centrul Medical ProVita-Diagnostic şi tratament.

Pentru a ne bucura de sporturile de iarnă (schiat,patinaj) şi pentru a ajuta organismul la schimbările de temperatură,precum şi la atacurile virale şi bacteriene,trebuie să ţinem cont de câteva sfaturi.

Iată ce ne recomandă specialistul:

-să alegem alimente cu valoare nutritivă mare,care au rolul de a aduce un aport proteic de bună calitate (carne albă slabă,peşte şi derivate,ouă,lactate şi brânzeturi cu aport mediu de grăsime în locul cărnii roşii sau bogată în grăsimi,procesate).

-să optăm pentru alimente cu glucide integrale,nerafinate,care dau un aport energetic de durată,în locul glucidelor rafinate,a alimentelor bogate în făinuri albe şi zahăr,precum şi grăsimi naturale cardio-protectoare din uleiuri vegetale şi oleaginoase în locul grăsimilor animale,a derivatelor de tip tocături grase şi intens procesate.

-să includem în alimentaţie surse bogate în vitamine,minerale şi fibre,cum ar fi fructele şi legumele,cât mai crude,nepregătite termic sau chimic.

Respectând aceste recomandări nu vom mai avea nevoie de alte suplimente nutritive.

“Cele mai periculoase alimente pentru stomacul,pancreasul sau colecistul nostru sunt:salata boeuf,sarmalele,friptura de porc,cârnaţii din carne de porc sau ouăle umplute. Putem alege ingrediente mai dietetice (o maioneză mai uşoară,o carne mai slabă),metode de preparare mai potrivite (gătitul la cuptor sau grătar,în loc de prăjit) şi să le consumăm cât mai simplu,cu salată din belşug şi fără pâine,cartofi sau orez. Să nu uităm de tradiţionalul cozonac,pe care este indicat să îl consumăm la masa de dimineaţă,împreună cu o cană de lapte/ ceai/ cafea,fără alte alimente.” adaugă dr. Luminiţa Florea.

Obiceiurile gastronomice ale meselor de sărbătoare ne pot deregla buna funcţionare a organismului în zilele de sărbatoare. De aceea,fără să renunţăm la tradiţiile specifice,putem adapta aceste reţete,să le facem mai dietetice şi mai sănătoase.

În această perioadă unii dintre noi se pot confrunta cu gânduri şi emoţii negative sau chiar depresii.

“Apropierea sărbătorilor,presiunea socială,aşteptările personale sau ale familiei,dificultăţile financiare pot reprezenta un stres suplimentar,agravând starea noastră psihică. Pentru a depăşi aceste momente trebuie să ne concentrăm pe lucrurile pozitive din viaţa noastră,acelea care funcţionează. Gândirea pozitivă poate duce la găsirea de soluţii,la rezolvarea concretă a problemelor şi la a obţine ceea ce ne dorim. Este mult mai profitabil să ne propunem ce să facem,ce vrem să obţinem,decât să ne gândim la ce să nu facem,ce nu vrem,ce nu avem.

Să dăruim bunătate,răbdare şi înţelegere pentru cele mai frumoase sărbători!”,adaugă dr. Alexandra Siru,psiholog,Centrul Medical ProVita-Diagnostic şi tratament.