Ouăle cresc colesterolul sau nu?

1 80867 original jpg jpeg

Despre consumul de ouă s-a scris mult. Unii le acuză că duc la creşterea nivelului de colesterol rău din sânge, în timp ce alţii le numără printre cele mai hrănitoare alimente.

Un singur ou conţine, în cantităţi mici, toate vitaminele şi mineralele de care are nevoie organsimul zilnic, inclusiv calciu, fier, potasiu, zinc şi magneziu. Aceste substanţe se regăsesc în gălbenuş, în timp ce albuşul conţine doar proteine.

Nu cresc riscul de boli cardiovasculare

Un ou de dimenisuni mai mari are în jur de 212 mg de colesterol, ceea ce este o cantitate însemnată comparativ cu alte alimente. Totuşi, acest lucru nu determină obligatoriu şi creşterea nivelului colesterolului rău LDL din sânge. Ficatul produce colesterol în fiecare zi, însă acesta nu este dăunător dacă nu se depăşeşte limita de 300 mg pe zi. S-a constatat că alimentele bogate în grăsimi saturate sunt cele care favorizează creşterea colesterolului din sânge. Un ou fiert, de 50 - 60 g, oferă 7 grame de proteine de înaltă calitate, circa 5 grame de grăsimi, din care doar o treime sunt grăsimi saturate. Cât timp scazi din dieta zilnică alimentele bogate în grăsimi saturate, riscul de apariţie a bolilor cardiovasculare scade.

Ouă de găină sau de prepeliţă?

Deşi multe persoane cred că ouăle de prepeliţă nu conţin colesterol, în realitate lucrurile stau diferit. Ouăle de prepeliţă au în compoziţia lor mai mult colesterol decât cele de găină. De exemplu, 100 de grame de ouă de găină, adică aproximativ 2 ouă, oferă 373 mg de colesterol, în timp de aceeaşi cantitate de ouă de prepeliţă, aproximativ 5 ouă, înseamnă 844 de mg de colesterol. Diferenţa de cantitate este dată de proporţia mai mare a gălbenuşurilor în ouăle de prepeliţă. Dar, spre deosebire de cele de găină, ouăle de prepeliţă conţin mai mult fier şi seleniu. Acesta din urmă stimulează producţia de enzime de care tiroida are nevoie.

Fierte, nu prăjite

Pentru ca ouăle să-şi păstreze proprietăţile nutriţionale, cel mai bine este să fie preparate fierte moi sau ochiuri româneşti. Mai poti fi gătite şi sub formă de omletă, atât timp cât sunt foarte puţin bătute şi prăjite cu o cantitate mică de unt. La polul opus, ouăle bine prăjite în ulei au cele mai puţine substanţe nutritive.

Bine de ştiut!

Ouăle de raţă oferă mai multe grăsimi şi au un gust mai intens decât cele de găină.

Tabelul caloriilor

100 g

Ou de găină fiert

Valoare energetică 155 kcal

Proteine 12,6 g

Lipide 10,6 g

Ou de găină prăjit

Valoare energetică 196 kcal

Proteine 13,6 g

Lipide 15,3 g

Ouă de prepeliţă fierte

Valoare energetică 158 kcal

Proteine 13 g

Lipide 11 g

Ouă de raţă fierte

Valoare energetică 185 kcal

Proteine 12, 8 g

Lipide 13,8 g



Recente

medic incepator jpg
bnb@clikpentrufemei ro (1) jpg
Alege un desert preferat si afla cum esti perceput  Sursa foto shutterstock 1013046382 jpg
O femeie care pleaca in concediu  jpg
Culoarea preferata  Sursa foto shutterstock 2360547709 jpg
cursuri functionari curs resurse umane jpg
Beneficiile extrasalariale si afacerile la inceput de drum de ce ai nevoie de ele jpg
Stima de sine jpg
Minimalimul emotional  Sursa foto shutterstock 2409609473 jpg
psiholog jpg
Cum sa scapi de stres in opt secunde  Sursa foto shutterstock 1771976678 jpg
Test  Care fata e mai atragatoare  Sursa foto Pixabay si Shutterstock jpg
vise jpg
Test  Alege 3 animale  Sursa foto shutterstock 2156214857 jpg
De ce vezi adesea 1111  Sursa foto shutterstock 285177449 jpg
protectie spirituala jpg
Ce senzatii fizice dau diverse emotii  Sursa foto shutterstock 259347731 jpg
culori jpg
Regula 3 30 300 pentru a fi fericit  Sursa foto shutterstock 2228784763 jpg
Tendinta pe retelele sociale de combatere a strestului  Tapping EFT  Sursa foto shutterstock 2141108933 jpg