Necesarul caloric mediu pentru menţinerea greutăţii este de 1.800 –2.000 de calorii la femei şi 2.200 – 2.500 de calorii la bărbaţi. Prin urmare, în momentul în care vrem să slăbim, acest aport caloric trebuie redus. Trecerea de la o alimentaţie bogată la un regim restrictiv trebuie, însă, să fie făcută treptat. Dieta  limitează doar aportul de carbohidraţi şi grăsimi, nu şi cantitatea de proteine.

Pe măsură ce se pierde din numărul de kilograme, dieta devine mai strictă. Ritmul de pierdere în greutate în mod corect, fără a pune sănătatea în pericol, este de 800 g – 1,5 kg pe săptămână. Viteza de pierdere în greutate variază în funcţie de greutatea de pornire. Astfel, o persoană obeză va slăbi mult mai repede decât una supraponderală pentru că „are de unde“, iar kilogramele „costă“ diferit.

Citeşte şi: Dietă pentru reducerea colesterolului

Permis şi interzis de dieta hipocalorică

Pentru început, dieta hipocalorică nu trebuie să conţină o listă de alimente interzise ci, mai degrabă, una de alimente permise. Din punct de vedere psihologic, trebuie evitată cântărirea alimentelor şi numărarea caloriilor, deoarece acest lucru poate avea un efect negativ.

În general, pot fi consumate fără restricţii: carne slabă, peşte, legume proaspete, lapte şi iaurt degresat. Amidon şi făinoase (pâine, orez, paste, porumb, cereale), legumele cu amidon (cartofi, mazăre, fasole), ouă, fructe, brânzeturi fermentate, unt şi ulei vegetal sunt permise, dar în cantităţi limitate. Grăsimile, tocătura, produsele de patiserie, dulciurile şi alcoolul sunt interzise.

Citeşte şi: Dieta daneză. Scapă de 10 kg în 13 zile

Ce se află în meniu

Pe perioada dietei hipocalorice, micul dejun trebuie să fie bogat în proteine şi carbohidraţi. De exemplu: lapte sau iaurt cu cereale, 2-3 felii de muşchi file şi o felie de pâine sau două ouă fierte şi o felie de pâine. Legume proaspete cum ar fi ardei gras, castravete sau roşie, pot fi consumate la liber.

Prânz  trebuie să conţină proteine slabe, legume proaspete sau fierte şi un produs cu amidon. Se recomandă: o porţie mare de ciorbă mare; carne slabă sau peşte cu puţină garnitură (cartof, orez, legume) sau o felie de pâine; ori o porţie de paste cu sos roşu. Salată de legume proaspete sau de murături pot fi consumate la liber.

La cină pot fi consumate doar proteine şi legume fără amidon pentru ca organismul să poată consuma toată energia până la culcare. Iar, după ora 18.00, trebuie evitate glucidele. Meniul ar putea să includă: salată asortată cu o conservă de ton sau peşte afumat; carne sau peşte la grătar cu salată sau cu legume fierte.

Gustările între mese trebuie evitate, dar este permis, zilnic, un moment unic de plăcere alimentară.