Estée Lauder: „prietenele mele s-au scăldat literalmente în cremele noastre“

Estée Lauder este regina neîncoronată a unei industrii de miliarde de dolari. Dacă astăzi ritualul de frumuseţe al oricărei femei include cel puţin o cremă de faţă, asta se datorează acestei incredibile femei cochete, pasionate de chimie, dar şi de menţinerea frumuseţii, care a cultivat gustul pentru îngrijire personală într-o epocă în care femeile doreau cu orice preţ să-şi afirme emanciparea.

image

Având în venele ei sânge evreiesc, maghiar, german și chiar ucrainean, Estée Lauder avea deja proiecţia biologică a unei învingătoare, dublând moştenirea genetică cu ambiţie, curiozitate, cercetare şi viziune.

Citește și Test de personalitate. Care este parfumul care se potriveşte cel mai bine cu felul tău de a fi?

Şi, deşi la un moment dat, şi-a fabricat o parte a istoriei personale, vrând să pară o descendentă a unei familii aristocrate, a cărei mamă vieneză ar fi crescut-o în Long Island, într-o casă somptuoasă cu grajduri, mașină cu șofer și guvernantă italiancă, povestea ei (ca a multora cu destine măreţe) a început în Queens, o suburbie a New York-ului, într-o familie de imigranţi cu nouă copii.

Copilărie la tejghea

Al doilea copil al Rosei Schotz și al lui Max Mentzer a văzut lumina zilei pe 1 iulie 1906 (1908, după alte surse). Mama ei emigrase din Ungaria în Statele Unite, în 1898, cu cei cinci copii ai săi pentru a se alătura soțului ei, Abraham Rosenthal, de care avea să divorțeze nu după mult timp. În 1905, s-a căsătorit cu Max Mentzer, un comerciant ceh, care emigrase și el în America în 1890. Când li s-a născut fetița, au vrut s-o numească Eszti, după mătușa maghiară preferată a mamei, dar au decis în ultimul moment să-i dea numele Josephine Esther. Totuși, în familie îi spuneau Este – numele pe care ea l-a folosit mai târziu, când și-a lansat afacerea, adăugând un accent (Estée) ca să pară franțuzesc.

Vezi și Adevărul despre aroma de vanilie din deserturi şi parfumuri.

Tatăl ei făcea comerț cu cereale și avea la parterul locuinţei din ghetoul italian o mică prăvălie, în timp ce mama ei, o unguroaică frumoasă, era croitoreasă şi avea o aplecare aparte spre estetică şi îngrijire personală. De altfel, tot ea a învăţat-o de mică pe Josephine să aibă grijă de pielea ei, protejându-se întotdeauna cu o umbrelă de soare. Fata a început să lucreze devreme în magazinul tatălui ei, ajutându-l să facă afaceri și să decoreze vitrinele. Avea șase ani când a izbucnit Primul Război Mondial şi când unchiul John Schots a apărut în familie, mutându-se în hambarul dărăpănat din spatele casei.

Chimist de meserie, el şi-a transformat spaţiul în laborator, perceput de fetiţă drept un loc magic, în care unchiul John era „un vrăjitor“. Dar, peste puţin timp, avea să devine „un mentor“ într-ale chimiei aplicate în îngrijirea pielii. „Mi-a captat imaginația într-un mod pe care nimeni altcineva nu a reușit vreodată. Mulțumită unchiului John, mi-am văzut destinul... Hipnotizată parcă de tot ce făcea, am urmărit și am învățat“, spune într-un documentar cea care, la 14 ani, era obsedată de puritatea pielii şi era principalul cobai al produselor unchiului ei. Şi, în visele ei adolescentine, spera că frumuseţea o va ajuta să ajungă actriţă şi că va fi înconjurată de lux şi adoratori.

Te poate interesa și Parfumuri cu mirosuri neobişnuite. Ai vrea să răspândeşti aromă de ploaie sau pâine prăjită?

Tânără antreprenoare

Inspirată de unchiul său, care vindea creme, loțiuni, rujuri și parfumuri şi care a învățat-o cum să se spele corect pe față și să își facă masaje faciale, adolescenta a numit unul dintre amestecurile unchiului Super Rich All-Purpose Cream și a început să vândă preparatul prietenelor ei.

„Toate prietenele mele din liceul Newton s-au scăldat literalmente în cremele noastre“, îşi amintea ea peste ani. În același timp, vindea produsele unchiului său în magazine de înfrumusețare, în cluburile de pe plajă și în mici stațiuni turistice. Principiul ei era că fiecare femeie poate să fie frumoasă.

Şi, cu cunoştinţele dobândite în vânzări, în atâţia ani de lucru în magazinul familiei, şi cu abilităţile dobândite pe lângă unchiul Schotz, şi-a plasat produsele în hoteluri şi saloane de frumuseţe, oferind demonstraţii şi masaje clientelor sale.

Era convinsă că, pentru a vinde orice, trebuie să intri în contact direct cu clientul, să-i arăţi produsele pentru ca el să poată vedea rezultatele. „Este vorba despre acea atingere rară, contactul direct între două persoane, acela care lasă cea mai profundă impresie“, obişnuia ea să spună.

Lauter vs Lauder

Deja o tânără emancipată, care se recomanda Estée, Josephine Esther l-a întâlnit pe cel care avea să-i fie soţ şi partener de afaceri pe când avea doar 20 de ani: Joseph Lauter, un fabricant de textile, care a fost de-acord să-şi schimbe numele în Lauder, pentru o rezonanţă specială a numelui. Toate pentru că nou-inventata Estée Lauder dorea să şteargă trecutul de imigranţi al părinţilor ei: „Am vrut cu disperare să fiu americancă 100% “.

Interesant este că, după o nuntă în 1930 şi un băieţel născut în martie 1933, Leonard, cei doi au decis să se despartă în 1939, când Estée s-a mutat la Miami, unde dorea să deschidă un nou magazin, în luxosul hotel Roni Plaza de pe bulevardul Collins – după succesul repurtat la New York.

O vreme, ea a crezut că-şi va găsi un „prinţ“ în lumea filmului, precum boss-ul companiei Metro-Goldwin-Mayer, Charles Moskovich. Dar căutările ei s-au oprit odată ce fiul ei s-a îmbolnăvit grav şi a readus-o în preajma fostului soţ. Ea şi Joseph s-au recăsătorit în 1942, având un al doilea fiu, pe Ronald, în 1944, rămânând împreună 40 de ani, până la moartea lui Joseph, în 1982.

De la brand la concern

Afacerea care îi poartă astăzi numele a debutat oficial în 1946, când ea și soțul ei au început să fabrice propriile produse cosmetice în New York. Cei doi au creat mai întâi patru produse: ulei de curățare facială, loțiune de piele, crema Super Rich All Purpose și Creme Pack, realizate manual din ierburile uscate şi măcinate, amestecate cu uleiuri şi ambalate în borcane cu ghivent, sterilizate cu apă clocotită.

Doi ani mai târziu, în 1948, și-au deschis primul magazin pe Fifth Avenue, în Manhattan, iar din 1950, celebrul Neiman Marcus vindea produsele lor cosmetice. Şi, odată cu contractul semnat cu magazinul londonez Harrods, în 1960, Estée Lauder şi-a răspândit marca în întreaga lume, adăugând parfumuri, produse de îngrijire pentru bărbați (Aramis), cosmetice naturale fără alergeni (Clinique) şi truse de machiaj (cu pudră, fard de ochi turcoaz şi ruj roșu aprins, vândute în casete în nuanţa „lauder blue“, un ton de albastru-verzui menit să se armonizeze perfect cu orice baie).

În toate aparițiile, discursul „reginei cremelor şi a parfumurilor“ era acelaşi: „Într-o lume perfectă, suntem judecaţi după bunătatea sufletelor noastre. Dar în lumea noastră mai mult decât imperfectă, femeia care arată bine are un avantaj real, şi, de obicei, ultimul cuvânt. Oamenii nu sunt întotdeauna perfecţi de la natură şi de aceea Dumnezeu a inventat ciorapii, pantofii şi cosmeticele“.

După o viaţă dedicată frumuseţii, Estée părăsea această lume la venerabila vârstă de 97 de ani, în urma unui stop cardic, în casa ei din Manhattan. Astăzi, compania este condusă de fiul său cel mare, Leonard, de nepotul său, William, şi de cele două nepoate, care duc mai departe filosofia de viaţă a bunicii lor. Mezinul Ronald a fost singurul care a ales să nu se implice în afacerile familiei, el fiind secretar adjunct al Apărării în administrația Reagan și ambasador al SUA în Austria în perioada 1986-1987.

Estee Lauder GettyImages 2661156 (1) jpg

Știai că...

... în 1953, Lauders au investit 50.000 de dolari în mostre pe care le-au trimis gratuit, rezultând mii de clienți noi?

... în 1998, publicația „Time“ a plasat-o ca fiind singura femeie dintre cele mai mari personalități din lumea afacerilor din secolul al XX-lea?

... în 1985, Estée Lauder a fost subiectul unui documentar de televiziune, „Mirosul dulce al succesului“, în care a mărturisit? „Nu a trecut nicio zi din viața mea fără a vinde. Dacă eu cred în ceva, vând acel produs și îl vând scump.“

Astăzi, compania deţine 28 de branduri majore, inclusiv Bobbi Brown, MAC, Clinique, Crème de la Mer, Prescriptives şi Origins, precum şi licenţele de parfumuri ale mai multor branduri, cum ar fi Tommy Hilfiger, Donna Karan, Missoni, Michael Kors, Coach şi Tom Ford. Vânzările sale acoperă peste 135 de țări din întreaga lume.

@ Getty, Profimedia



Recente

Lipsa somnului afecteaza sanatatea jpg
un caine fericit jpg
Victoria Beckham jpg
Regina Margareta a Danemarcei  foto  Shutterstock jpg
bebeluș  foto   Shutterstock jpg
Rachel McAdams    jpg
Leonardo DiCaprio  foto   Shutterstock jpg
muzica din adolescenta aduce beneficii  jpg
Zac Efron  jpg
Beyonce   foto   Instagram jpg
caine  jpg
Familia Addams jpeg
Ce diete urmează vedetele  jpg
Coperta Click! pentru femei Nr  8 2024 jpg
4 rihanna profimedia 0421395391 jpg jpeg
James Bond, Daniel Craig jpeg
Gordon Ramsay  jpeg
Tori Spelling  foto   Shutterstock jpg
Cindy Crawford jpg
Gwyneth Paltrow, Chris Martin  jpg