Clientul nostru, stăpânul nostru? Când e justificat să trimiţi înapoi mâncarea la restaurant

1 shutterstock 1277816275 jpg jpeg

Restaurantele se redeschid timid, la capacitate redusă, dar nu puţini sunt cei care deja fac rezervări. Lunile care au trecut i-au făcut pe oameni mai dornici de socializare şi timp petrecut în oraş, iar masa la restaurant le îmbină pe ambele. Chiar dacă ai aşteptat cu nerăbdare acest moment, lucrurile s-ar putea să nu iasă cum ai plănuit, mai ales în ceea ce priveşte mâncarea.

Clientul nostru, stăpânul nostru. Clientul are întodeauna dreptate. În spatele acestor cuvinte se ascunde, de multe ori, o atitudine nepotrivită şi arogantă a unor clienţi de restaurante care cred că îşi pot permite orice. De multe ori pot fi doar exagerări. Dar, uneori, clienţii pot avea şi dreptate.

Înainte să ţipe la chelner sau să ceară explicaţii bucătarului, managerului sau chiar patronului, oaspeţii restaurantelor ar trebui să discearnă între situaţiile justificate sau simplele exagerări.

Iată câteva situaţii în care clientul poate trimite mâncarea înapoi şi situaţii în care  corect şi politicos ar fi să nu o facă. 

Atunci când ai comandat un preparat, iar chelnerul îţi aduce cu totul altceva, eşti total îndreptăţit să refuzi. În majoritatea cazurilor, greşeala nu este flagrantă. De exemplu, poate ai schimbat garnitura inclusă, iar chelnerul a uitat să menţioneze în comandă sau poate nu a auzit din cauza zgomotului de fond. Este de înţeles, dar este totuşi greşeala restaurantului. Trimite înapoi doar garnitura greşită, dar fi politicos. Chelnerii nu sunt roboţi, iar dacă ar fi, nu  ai mai avea pe cine să cerţi. Când comanzi la self-service-ul de la McDonaldʼs cerţi monitorul că nu răspunde la comenzi?

Friptura de vită în sânge nu e pe gustul tuturor, de aceea precizează chelnerului cum o doreşti, când faci comanda. Dacă în acest caz pot apărea confuzii, toată lumea ştie că nu există carne de pui... în sânge. Poţi oricând refuza un preparat negătit, crud sau, dimpotrivă, ars.

Nimeni nu vrea să mănânce supă rece, decât dacă acea supă este gazpacho. De aceea, să trimiţi înapoi la bucătărie o mâncare rece sau una prea fierbimte este total justificat. Mai ales că situaţia se poate remedia rapid, fără pierderi pentru restaurant.

Mai mult decât neplăcut, dezgustător chiar, este atunci câng găseşti un „corp“ străin în mâncare. Ce faci atunci?

Să nu ne ascundem după deget, mulţi dintre noi au avut astfel de experienţe despre care nu vor să-şi amintească: un fir de păr, o muscă, iar în cazurile bune o coajă de ou. Aceste greşeli nu numai că te îndreptătesc să refuzi preparatul respectiv, precum şi plata, dar în unele ţări restaurantul ar avea probleme grave şi s-ar putea alege cu un proces.

Dacă preparatul din farfurie nu corespunde cu descrierea din meniu ai undă verde să-l trimiţi înapoi. Salata Caesar conţine întotdeauna pui – cu excepía cazului în care se menţionează că este o variantă vegetariană. Aşa că, dacă puiul lipseşte în mod misterios, poţi cere chenerului să-ţi aducă exact ceea ce ai comandat.

Poate ai fost orbit de foame şi nu ai văzut ce ai în farfurie. Poate ai avut nevoie să reflectezi cu stomacul plin. Dar e inaceptabil să găseşti un defect mâncării din farfurie şi s-o trimiţi înapoi sau să nu o plăteşti dacă deja ai mâncat mai mult de jumătate. Orice persoană decentă ar face asta după prima sau a doua înghiţitură. Altfel, o asemenea atitudine este absolut nejustificată. Dacă tu ai golit farfuria, iar la final feedback-ul e negativ, bucătarul nu mai are nicio şansă să remedieze presupusa problemă.

Nu poţi mulţumi niciodată pe toată lumea, iar acest lucru este valabil şi în restaurante. Unele preparate pregătite de chefi pot conţine ingrediente scumpe, tehnica de gătire să fie corectă, dar, cu toate acestea, clienţilor să nu le placă, pentru că sunt scoşi din zona lor de confort. Pentru simplul fapt că nu-ţi plac trufele şi ai vrut să experimentezi, nu poţi refuza mâncarea. Este ceea ce ai comandat şi trebuie să-ţi asumi. Refuzurile fără un argument solid nu sunt deloc în regulă. Ca să poată remedia, un chef are nevoie de informaţii concrete, altfel este vorba doar despre gusturi, nu de o greşeală a bucătarului sau a restaurantului.

Când comanzi un fel de mâncare pe care nu l-ai încercat în viaţa ta, trebuie să-ţi asumi un anumit nivel de responsabilitate. Aşa cum am menţionat mai sus, este foarte probabil să nu-ţi placă, dar asta pentru că nu eşti obişnuit cu acel preparat, nu pentru că ar fi ceva în neregulă cu el. Pune întrebări chelnerului înainte să comazi, cere detalii, dar nu fii arogant şi atotştiutor, pentru că, dacă mâncarea nu îţi va plăcea, va fi numai alegerea ta, pe care nu o poţi imputa altcuiva.

FOTO Shutterstock