De ce este deshidratarea periculoasă pentru bebeluşi şi bătrâni

1 73809 original jpg jpeg

Deshidratarea este fenomenul prin care organismul nostru pierde prea multe lichide şi apare când aportul de apă este oprit sau când sunt eliminate cantităţi mari de apă din corp prin diaree, vărsături, transpiraţii sau efort fizic.

Georgeta Ionică,farmacist DONA,doctor în ştiinţe medicale,ne vorbeşte despre cum se manifestă deshidratarea şi care sunt simptomele în funcţie de vârstă.      Deshidratarea este un fenomen des întâlnit,mai ales în sezonul călduros şi poate apărea la orice vârstă,dar este foarte gravă în cazul nou-născuţilor,copiilor şi vârstnicilor.           Înainte de a afla orice altă informaţie despre deshidratare trebuie să ştim că volumul total de apădin organism este:55-60% din greutatea corporală la bărbaţii tineri şi 45-50% din greutatea corporală la femeile tinere.  În corp,apa este distribuită astfel:muşchi-50%,piele-20%,alte organe-20%,sânge-10%. La copii şi la nou-născuti procentele sunt mai mari. Aproximativ 2/3 din volumul de apă este în compartimentul intracelular,iar 1/3 în cel extracelular.     Deshidratarea la copii şi nou-născuţi         Copiii şi nou-născuţii au mai multe şanse să se deshidrateze pentru că organismul lor conţine mai multă apă decât al adulţilor,au o rată mai mare a metabolismului decât la adulţi,rinichii lor nu funcţionează la fel ca rinichii adulţilor,sistemul lor imunitar care ajută în lupta contra infecţiilor nu e dezvoltat în totalitate,ceea ce creşte şansa de a contacta o boală care cauzează diaree şi vărsături,copiii nu consumă lichide când se simt rău,depind de cei care îi îngrijesc.          Deshidratarea la bătrâni      Bătrânii se deshidratează uşor pentru că nu consumă lichide,pentru că nu au senzaţie de sete la fel de mare ca tinerii,rinichii nu mai funcţionează la fel ca la tineri,nu consumă lichide din cauza inconştienţei (incapacitatea de a controla vezica urinară),au probleme de ordin fizic-nu pot ţine paharul în mână şi nu se pot deplasa.    

Citeşte şi:    

Ce trebuie să ştii despre apă

Trucuri pentru a bea mai multă apă

Semnele de început ale deshidratării sunt:gura uscată şi saliva lipicioasă,scăderea cantităţii de urină şi modificarea culorii ei (urină concentrată),comportament distrat sau foarte iritat. La pierderi şi mai mari de lichide apar cefalee,vărsături în jet,apatie,somnolenţă,staza papilară la fundul de ochi,convulsii,stare confuzională şi nu există senzaţia de sete.    

O deshidratare majoră instalează stare confuzională,convulsii,comă,în final insuficienţă renală acută,hemoragie cerebrală. Toate aceste simptome compun tabloul unei urgenţe majore care impune luarea de măsuri terapeutice imediate.        

Deshidratarea,în cazuri grave,poate duce la deces. Diareea şi vărsăturile sunt cauze comune ale deshidratării,amândouă ducând la pierderea de lichide. Alte cauze ale deshidratării pot fi:

.   

Motivele deshidratării pielii diferă de la o persoană la alta. Unele sunt moştenite genetic sau ţin de o problemă de sănătate:consumul anumitor medicamente,disfuncţiile endocrinologice sau tulburările circulatorii,altele se sunt cauzate de stilul de viaţă al fiecărei persoane:stresul,lipsa somnului,fumatul sau alimentaţia. 

De pielea uscată este vinovat şi mediul înconjurător,precum şi climatul temperat al ţării noastre,în care temperaturile prea ridicate alternează cu cele prea scăzute.         

Întrucât corpul nostru este compus din apă în proporţie de 70%,hidratarea reprezintă alimentarea organismului cu apă.           

Pentru hidratarea externă se recomandă folosirea produselor hidratante pentru faţă şi corp,iar pentru cea internă,consumarea a doi litri de apă pe zi sau cel puţin şase pahare pe timp de iarnă.

La adulţi şi copiii de peste 12 ani se recomandă odihna dacă depun efort în aer liber,mearga undeva într-o zonă de umbră,să înlăture surplusul de haine,consumul de până la 2 litri de lichid rece în următoarele 2-4 ore (apă sau ceai),odihnă şi rehidratare pentru urmatoarele 24 de ore.

La copiii mici între 1 şi 11 ani părinţii trebuie să se asigure că aceştia să consume des lichide (între 6 şi 8 pahare pe zi). Cerealele cu lapte pot fi de ajutor pentru refacerea cantităţii de lichid consumat,la nou-născuţi şi copiii până la un an dacă sunt alăptaţi la sân sau artificial pe perioadă călduroasă se măreşte aportul de lapte.         

·         În timpul zilelor călduroase beţi între 8 şi 10 pahare de lichid;

·         Se creşte cantitatea de apă în timpul şi după exerciţiile fizice;

·         Copiii trebuie încurajaţi şi urmăriţi să bea lichide;

·         Evitarea regimurilor hiperproteice (atunci când mesele zilnice depăşesc doza zilnică de proteine recomandată;

·         Nu se recomandă excesul de cafea,cola sau băuturi cu cofeină pentru că acestea cresc eliminările de urină şi sporesc deshidratarea;

·         Nu se recomandă consumul de alcool,bere sau vin,deoarece acestea cresc deshidratarea şi îngreunează luarea deciziilor corecte;

·         Nu se recomandă administrarea tabletelor de sare;

·         Se recomandă oprirea efortului fizic în caz de ameţeală sau oboseală crescute pe perioada anotimpului călduros.



Recente

Planifica ti vacanta de vara din timp jpg
curatenie jpg
Insula Queimada, din Brazilia jpg
foto  jpg
Ce stiluri de design interior sunt in tendinte pentru amenajarea bucatariei jpg
Cum sa ti mentii urechile curate in mod corect  Sursa imagine shutterstock 1689079585 jpg
2 jpg
haine pentru doamnele cu parul carunt jpg
Efectele secundare ale pastilele pentru somn jpg
Regina adâncurilor, scufundări  sursa   Shutterstock jpg
otet jpg
Click! pofta buna jpg
Cele mai bune alimente pentru rinichi  jpg
Maini tinand un pahar cu apa jpeg
haine  jpg
pliculețul de ceai  sursa   Shutterstock jpg
rozacee acid azelaic shutterstock 1498857530 jpg
Cum iti poate afecta consumul de alcool pielea  Sursa imagine Pixabay jpg
raceala, gripa, simptome jpg
Faci asta zilnic fara sa stii ca iti ia ani din viata  Sursa foto Pixabay jpg