Trucuri pentru dezvoltarea vorbirii

1 68831 original jpg jpeg

Ca orice părinte, te bucuri de fiecare reuşită a puiului tău: primul cuvânt, primul pas. Dar ce faci când vorbele întârzie să apară? Psihologii spun că prin joacă limbajul celui mic se dezvoltă mai repede.

0-1 an

În primele luni de viaţă,copilul se ghidează foarte mult după auz. Pe la vârsta de două-trei luni,el scoate sunete disparate şi nearticulate. Gânguritul,adică această încercare a micuţului tău de a comunica,este un prim pas în vorbire. Acum predomină jocurile senzoriale,cele prin care el îşi descoperă părţile corpului. Poţi să-i mai captezi atenţia descriindu-i activităţile pe care le faci,folosind multe expresii şi gesturi ori să-i citeşti. Când îi vorbeşti,stai cu faţa spre el,pentru a-ţi vedea buzele şi pentru a te auzi bine. De folos sunt şi jucăriile vorbitoare şi cele din pluş.

Info

Prichindelul tău înţelege ce-i spui cu mult timp înainte de a pronunţa primul cuvânt.

1-2 ani

Până la 18 luni,copilul poate să reproducă unele cuvinte,precum „tata“,„mama“,„apă“. În această perioadă,este indicat să-l stimulezi pe cel mic să scoată cât mai multe sunete,folosind orice jucărie de care el este atras. În situaţia în care nu este interesant de niciun obiect,apelează la câteva activităţi fizice (rostogoliri,sărituri etc.). De exemplu,spune „hopa“ de fiecare dată când îl ridici. Pentru că cei mici absorb informaţiile precum un burete,este esenţial să pronunţi cuvintele corect şi clar. Până la doi ani,prichindelul începe să înţeleagă unele indicaţii,precum „loveşte mingea“,„dă-mi cubul“. La această vârstă,de ajutor sunt şi CD-urile audio cu poveşti sau cântecele. Unii copii reţin mai repede cuvintele dacă le aud în loc să le deprindă din imagini.

2 -3 ani

La doi ani,copilul începe să lege unele cuvinte,de exemplu „mami acasă“,„tati plecat“. Pentru ca acesta să-şi extindă vocabularul,cântă-i cât mai des,citeşte-i şi uitaţi-vă împreună la cât mai multe imagini,după care pune-l să-ţi descrie ce vede. Întrucât la această vârstă ştie în jur de 50 de cuvinte,poţi să te joci cu el pe roluri (hrăniţi jucăriile din pluş). Dacă cel mic spune doar „apă“,fă propoziţii scurte pentru ca el să vadă cum se alătură cuvintele,de exemplu „apa este rece“.

Totodată,implică-l în sarcinile casnice,rugându-l să numească obiectele din jur. Când îi spui poveşti,introdu în joaca voastră păpuşi,trenuleţe sau jucării din pluş. Repetă-i istorisirea de mai multe ori,pentru a-l ajuta să reţină cuvintele.

3-4 ani

Jocul pe roluri ajută în dezvoltarea limbajului celui mic. Dacă până acum conduceai tu jocul,lasă-l pe el să se pună în pielea personajului interpretat de tine,să dea indicaţii,să-ţi spună ce să faci.

4-5 ani

La această vârstă,copilului îi face bine implicarea în jocurile de grup. Ele se pot desfăşura static,într-un cerc,„Nu te supăra frate“,ori dinamic,când trebuie să facă fel şi fel de mişcări. Totodată,este etapa în care prichindelul inventează activităţi sau chiar jocuri. Prin urmare,citeşte-i poveşti noi şi roagă-l să ghicească sfârşitul povestirii. Iar dacă nu-i place finalul,pune-l să inventeze un altul. Important este să-l stimulezi pe prichindel să ofere răspunsuri complexe. Prin urmare,formulează întrebările astfel încât să nu răspundă doar cu „da“ sau „nu“.