Îţi este somn toată ziua, nu te poţi concentra, ajungi acasă obosit, mănânci ceva, dai drumul la televizor şi adormi pe canapea. Cu ochii mai mult închişi, reuşeşti să ajungi în dormitor şi să te bagi în pat. Brusc, însă, somnul dispare şi nimic nu pare să-l aducă înapoi - nici număratul oilor, nici cititul, nici măcar un ceai calmant de plante. Îţi sună cunoscut scenariul? Unii dintre noi încearcă să rezolve problema apelând la medicamente homeopatice, alţii chiar la somnifere.

De ce ai nevoie să dormi noaptea

Deficitul de somn stă la baza multor probleme de sănătate, cum ar fi hipertensiune arterială, colesterol mărit, obezitate, anxietate, depresie sau chiar cancer. În plus, afectează memoria şi puterea de concentrare. Lipsa somnului te face mai irascibil şi mai vulnerbil în faţa stresului, cauza a numeroase afecţiuni grave.

Pe de altă parte, odihna întăreşte sistemul imunitar şi ajută să faci faţă provocărilor de peste zi, fie că e vorba de trafic sau de pierderea locului de muncă. Asta, deoarece în timpul somnului, celulele se regenerează. Mai mult, cercetări recente au demonstrat că, în special între orele 10 P.M. şi 4 A.M., creierul intră într-un proces de homeostază, reuşind să repare ceea ce nu funcţionează corect în organism. Deci, cu cât adormi mai repede, cu atât organismul tău va avea mai mult timp pentru "reparaţii".

Tehnica 4-7-8

Medicina antică asiatică a descoperit, încă de acum 7.000 de ani că respiraţia poate regla şi preveni o mulţime de probleme de sănătate, de la greutatea corporală lainsomnii. Nu e de mirare, deci, că în ultimele decenii medicina modernă a început să studieze mai îndeaproape învăţăturile antice.

Una dintre terapiile alternative care a pătruns chiar şi în unele instituţii medicale prestigioase din SUA, este un exerciţiu de respiraţie numit "tehnica 4-7-8". Studiile unor doctori de la Universitatea Harvard au arătat că pacienţi care sufereau de insomnii au reuşit să adoarmă în mai puţin de un minut făcând acest exerciţiu.

Tehnica presupune ca, la ora de culcare, să te întinzi în pat pe spate, cu picioarele drepte şi mâinile pe lângă corp. Trebuie să-ţi relaxezi întrg corpul şi să îţi ţii vârful limbii în spatele dinţilor de sus, pe toată durata exerciţiului. În timp ce numeri până la patru, inspiră adânc, doar pe nas. Ţine-ţi, apoi, respiraţia, în timp ce numeri până la şapte, după care expiră tot aerul, pe gură, cât se poate de încet, în timp ce numeri până la opt. Repetă, apoi, procesul. În tot acest timp, concentrează-te doar pe respiraţie. Dacă îţi apar şi alte gânduri în minte, lasă-le să treacă şi readu-ţi concentrarea asupra respiraţiei. Nu te aştepta, însă, ca tehnica să funcţioneze de la prima încercare. Este nevoie de câteva seri consecutive, dar dacă nu renunţi, rezultatele vor apărea.