Originar din Asia de Sud, turmericul este condimentul folosit mai în fiecare mâncare indiană. Tot indienii îl folosesc de vreo 1.000 de ani în medicina lor homeopatică, ayurveda. Abia în timpuri recente medicina vestică a început să descopere beneficiile pentru sănătate ale turmericului.

Una dintre substanţele conţinute de turmeric este un colorant de culoare galbenă, numit curcumină. Conţinutul acesteia reprezintă doar 3% din plantă, iar pentru a beneficia de proprietăţile turmericului este nevoie de cel puţin un gram de curcumină pe zi. Altfel spus, ai nevoie cam de o linguriţă de pudră de curcumină pe zi, pe care o poţi adăuga în mâncare. Nu uita să pui şi puţin piper proaspăt măcinat, căci acesta o ajută să ajungă în sânge, spre bucuria celulelor sangvine. Deşi lucrurile nu sunt bătute în cuie, mai multe studii au arătat că pudra de turmeric, adăugată în mâncare, este mult mai eficientă decât suplimentele cu curcumină.

Inamicul cancerelor

Mai multe studii internaţionale au arătat că turmericul contribuie la distrugerea celulelor canceroase. Unul dintre secretele sale este că inhibă proteina de care tumorile au nevoie pentru a se dezvolta. Pentru astfel de maladii, este recomandat consumul a cinci grame de turmeric zilnic. Poţi adăuga condimentul în mâncare sau poţi prepara o băutură astfel: amestecă o jumătate de linguriţă de turmeric pudră cu un vârf de cuţit de piper negru proaspăt măcinat într-o cană cu ceai verde sau cu suc de lămâie. Bea acest amestec zilnic.

Astm, răceli şi gripă

Pe lângă efectele antioxidante şi antiinflamatoare, curcumina ajută şi la întărirea sistemului imunitar. Pentru tratarea răcelilor, gripei sau astmului, se recomandă o pastă obţinută dintr-o linguriţă de miere naturală, mai veche de un an şi o linguriţă de pudră de turmeric. Se ia acest amestec de trei ori pe zi.

O inimă sănătoasă

Curcuma şi vitamina B6 (şi aceasta se găseşte în turmeric), protejează organismul de depunerile de placă arterială. De asemenea, turmericul reduce tensiunea arterială ridicată, scăzând riscul apariţiei unor boli cardiovasculare. Pentru o inimă sănătoasă, amestecă o linguriţă rasă de turmeric cu sucul de la o jumătate de lămâie, două linguri de ulei de măsline şi un vârf de cuţit de piper proaspăt măcinat. Foloseşte amestecul în salate.

Scut împotriva demenţei

Curcumina ajută la menţinerea sănătăţii creierului, ajutându-l să se oxigeneze şi contribuind la distrugerea plăcilor de beta-amiloid. Acest lucru încetineşte progresul bolii Alzheimer. Cu timpul, plăci beta-amiloide se depozitează la nivelul creierului, fiind responsabile pentru boala Alzheimer, iar studiile au dovedit faptul că turmericul poate preveni sau chiar elimina aceste plăci. Pentru păstrarea sănătăţii creierului, consumă zilnic două căni de infuzie de turmeric, preparată dintr-o linguriţă de rădăcină şi dintr-un vârf de cuţit de piper proaspăt măcinat, dizolvate într-o cană cu apă caldă. Pentru gust, poţi adăuga şi alte condimente precum ghimbir sau scorţişoară.

Alte beneficii ale turmericului includ: previne îmbătrânirea prematură, combate depresia, elimină toxinele din organism, reduce colesterolul, tratează probleme gastrointestinale şi ameliorează durerea cauzată de artrită. Cu toate puterile sale miraculoase, însă, turmericul nu te poate vindeca singur de boli grave. Menţine, deci, o alimentaţie sănătoasă, bazată preponderent pe fructe şi legume, nu uita de exerciţii fizice zilnice şi nu renunţa la consultul medical.