Nu te simţi apreciată la serviciu? Iată cum să procedezi!
Ai dat multă energie la serviciu – deseori chiar şi timp peste program – fără să primeşti apreciere cât de cât şi nu te simţi deloc bine în situaţia asta.
Sunt persoane care au nevoie să li se spună des că au făcut o treabă bună,altele-mai sigure pe ele-se descurcă şi fără. Desigur că siguranţa de sine bine motivată ne poate face mai puţin dependente de aprecierea superiorului,dar nu putem ignora faptul că,deseori,cei care se află la conducere se comportă subiectiv. Pentru a avea rezultate bune şi un colectiv închegat,un lider de echipă ar trebui să laude mai degrabă lucrul şi nu omul.
La ce să fii atentă
Pentru a putea înţelege mai bine lucrurile,trebuie să vedem dacă atingem cerinţele profesionale ale postului,dacă şeful are aerul mulţumit şi colegii se bucură de colaborarea cu noi. Un răspuns pozitiv la aceste întrebări înseamnă doar că nevoia noastră de recunoaştere este prea mare. Or,lucrurile bine făcute intră la categoria sarcini uzuale pentru care am fost angajate şi primim salariu. Pentru lucrurile excepţionale,există apreciere deosebită şi,cu puţin noroc,un bonus…
Lipsa de încredere dă nesiguranţă
Când facem mai mult decât ni se cere,din dorinţa de a compensa nesiguranţa,putem ajunge la epuizare profesională,iar calitatea muncii lasă de dorit. De aceea,este bine să ne cunoaştem competenţele profesionale,să facem lista rezultatelor bune obţinute în timp,să ne amintim comentariile pozitive ale celorlalţi,nu singura remarcă negativă când ceva nu ne-a ieşit bine. Prea multă exigenţă duce la perfecţionism,iar în final ne face să ne propunem obiective nerealiste şi,în loc de victorii,să înregistrăm doar eşecuri. Lucrând la stima şi încrederea personală – a nu se confunda cu aroganţa şi suficienţa – vom avea doar de câştigat. Dacă simţim că situaţia ne scapă de sub control,putem sta de vorbă cu un specialist.
Sfatul specialistului,Marinela Matei,psiholog specialist clinician,Spitalul de psihiatrie „Dr. C-tin Gorgos“
Există mai multe „ieşiri“ din situaţia asta:
1. Verifică-ţi aşteptările – observă dacă şeful tău face aprecieri în mod constant colegilor tăi.
2. Investeşte în tine – dezvoltare personală,hobby-uri.
3. Pregăteşte-ţi un plan B – chiar dacă lucrurile sunt bine la serviciu,este indicat să ai şi alte preocupări.
4. Anticipează – starea de pasivitate şi de lamentare nu îţi aduce nimic. Construieşte-ţi rolul pe care îl vrei,el nu ţi se va oferi!
5. Relaţionează – caută persoane pozitive,relaxate.
6. Dezvoltă-ţi un comportament asertiv – exprimă-ţi nevoile şi dorinţele respectând nevoile şi dorinţele celuilalt.
7. Evită gândirea dihotomică (în alb şi negru) – în realitate,unde există două soluţii,există şi o a treia.
8. Schimbă-ţi atitudinea într-o direcţie pozitivă – surprinde-ţi colegii (în anumite situaţii ei se aşteaptă să reacţionezi într-un anumit fel) şi ieşi din zona de confort.