Sărbătorile pot fi stresante. Cum le faci faţă când suferi emoţional?

Crăciunul este menit să fie o perioadă fericită, dar pot apărea şi situaţii dificile, ca neînţelegerile între rude, un eventual divorţ sau pierderea cuiva drag. Toate acestea pot face din sărbători o parte stresantă și deprimantă a anului pentru mulți.

image

Unii îşi pierd spiritul Crăciunului din cauza problemelor financiare, singurătăţii, tensiunilor din familie, doliului sau separării recente de partener.

Cheltuielile cu cadourile și alimentele, presiunea cumpărăturilor și așteptările sezonului pot face din Crăciun o perioadă extrem de stresantă. Ceea ce poţi face este să încerci să pui deoparte puţini bani pe tot parcursul anului sau să cumperi cadourile treptat, pentru a nu rămâne toate pe luna decembrie. Vezi ce poţi face în alte situaţii grele în care te poţi afla de Crăciun!

Singur de sărbători?

Unii resimt durerea singurătăţii mai acut în perioada Crăciunului. Acest lucru se poate datora mutării într-un oraș departe de rude, a unei despărțiri conjugale sau a înstrăinării de familie. Accentul pus pe familie, prieteni și momente frumoase împărtășite în timpul sărbătorilor poate face ca oamenii izolați să se simtă deprimați. Ce-i de făcut dacă te numeri printre aceştia? Păstrează relaţia cu cei dragi prin intermediul telefonului, emailului sau a altor mijloace de comunicare. Trimite-le cadouri dacă nu ajungi la ei sau oferă daruri cuiva din apropierea ta sau aflat la nevoie, dacă nu ai rude sau prieteni.

Dacă nu reuşeşti să simţi spiritul Crăciunului din cauza singurătăţii, nu te resemna! Ieşi la târgurile de sezon, participă la serbările comunității, dacă se organizează, mergi la concerte de colinde sau dăruieşte un desert unor vecini pentru a vă cunoaşte mai bine.

Leacuri pentru tensiunile în familie

Toate familiile au parte câteodată de neînţelegeri. Crăciunul poate fi stresant din cauza așteptărilor nerealiste privind reunirea unei familii fericită în această zi a anului. Dacă unele rude au tendința de a certa pe tot parcursul anului, cel mai probabil vor face la fel și în ziua de Crăciun. Acceptă-i pe toţi aşa cum sunt!

Ia în considerare vizitarea în zile sau intervale orare separate a unor rude care nu se înţeleg. Foloseşte tehnici de relaxare, distragerea atenției pentru a controla situațiile stresante. De asemenea, evită excesul de alcool care poate contribui la iscarea unor discuţii în contradictoriu.

Te-ar mai putea interesa: Eşti singură de Sărbători? Nicio problemă!

Crăciunul după o despărţire sau un divorț

Poate fi greu pentru tine de Crăciun dacă abia te-ai despărţit de partener sau dacă ai divorţat şi te străduieşti să te refaci emoţional ca un puzzle. Poate fi greu și atunci când un membru al familiei lipsește pentru prima dată de Crăciun, deoarece s-a mutat sau a plecat în străinătate. Dă-ţi voie să simţi durerea separării şi dă-ţi timp de vindecare. Unora le prinde bine să vorbească despre asta cu cineva, să-şi împărtăşească gândurile şi trăirile.

Dacă ai copii, ar trebui să te străduieşti să limitezi dezacordurile cu partenerul. Gândiţi petrecerea sărbătorilor de Crăciun astfel încât copiii să poată petrece o zi de Crăciun cu un părinte și alta cu celălalt părinte, dacă este posibil.

Citește și: O nouă relaţie după divorţ. 7 reguli de aur când redescoperi iubirea

Doliul poate da gust amar şi sărbătorilor

Crăciunul este cea mai grea perioadă pentru cei care au pierdut pe cineva drag în anul care se sfârşeşte. Ocaziile semnificative, ca zilele de naștere sau Crăciunul sunt întotdeauna dificile pentru o familie îndoliată.

Decizia de a ignora cu totul Crăciunul îți poate exacerba durerea. Cu toate acestea, în funcție de nevoile familiei, ai putea încerca să faci ceva diferit anul acesta. Şi păstrarea tradițiilor familiei poate fi mai utilă. Important este să discuți despre ce aţi dori să faceţi împreună.

Dacă simți nevoia să vorbeşti despre persoana iubită care a plecat, vorbeşte cu o rudă sau un prieten apropiat. Dă-ţi voie să plângi, să-ţi exprimi suferinţa şi să te descarci. De asemenea, permite-ţi să râzi, să mai uiţi de greutatea de pe suflet, fără să te simţi vinovat din cauză că nu eşti trist tot timpul. Nu înseamnă că nu iubești sau nu-ți este dor.

FOTO: Shutterstock