7 întrebări esenţiale în alegerea manualelor pentru clasa I şi a II-a

1 66094 original jpg jpeg

În zilele care urmează, învăţătorii vor decide care sunt manualele de pe care vor învăţa copiii tăi.

Termenul final fixat de minister este miercuri,22 octombrie 2014-iar versiunile de manual digital pot fi consultate de oricine aici.  Redăm mai jos întrebările esenţiale care ar trebui să se regăsească pe lista fiecărui învăţător atunci când alege noile manuale:

1. Oferă manualul o experienţă integrată de învăţare?Noile manuale ar trebuie să respecte,cu adevărat,principiile învăţării integrate. Mai concret,ar trebui ca învăţătorii şi elevii să poată trece cu uşurinţă de la versiunea tipărită la cea digitală şi invers. Propun aceste manuale continuitate de studiu de la o disciplină la alta-sau abordarea integrată este superficială?

2. Editura vă sprijină în utilizarea manualului digital?Este prima dată în România când vorbim de manuale digitale utilizate la clasă. Provocările sunt mari,de aceea,cu siguranţăînvăţătorii de clasa I şi a II-a vor avea nevoie de suport în utilizarea efectivă a acestor manuale digitale.

3. Manualul este pe placul elevilor?Este important ca elevii să înveţe cu plăcere şi să prindă drag de manualele pe care vor învăţa întregul an. Acest lucru se va reflecta în rezultatele lor. Cu siguranţă vor învăţa mai uşor dacă manualul conţine personaje frumos desenate,în acord cu preferinţele lor-personaje care îi pot călăuzi pe copii în învăţare.

4. Sunt manualele cu adevărat interactive?Un manual digital bun nu este doar o versiune electronică a formatului tipărit. Animaţiile,înregistrările audio,simulările,exerciţiile  îi pot ajuta pe elevi să intre “în acţiunea” lecţiei cu condiţia să ofere o interactivitate autentică.

5. Nu doar învăţare,da?Vechile manuale erau bazate mai multe pe partea de predare. Noile propuneri ar trebui să conţină recapitulări evaluări etc. Puţine manuale chiar oferă şi secţiuni de ameliorare,dezvoltare şi consolidare. Până la urmă,este bine ca elevii să ştie în permanenţă unde se situează ca nivel de învăţare.

6. Sunt manualele plăcute din punct de vedere grafic?O grafică aglomerată,neaerisită,cu culori terne nu va putea să genereze o învăţare de plăcere şi astfel,nici de calitate.

7. Pregătesc elevii pentru viaţă?Avem nevoie ca actualele generaţii de elevi şi viitoarele generaţii de profesionişti să fie pregătiţi pentru provocări,să ştie să găsească soluţii şi să le implementeze. De aceea,este important ca învăţarea să urmărească acest deziderat şi noile manuale să fie actuale,ancorate în realitate.

Ce aduc nou manualele digitale?

“Învăţătorii şi elevii vor putea trece cu uşurinţă de la versiunea tipărită la cea digitală şi invers. În plus,cine pune cuprinsul manualului deComunicare în limbă românăfaţă în faţă cu cel de laMatematică şi explorarea mediuluiva vedea o sincronizare perfectă între numele capitolelor,tematică şi elemente vizuale. Atunci când elevii vor învăţa la Matematică şi explorarea mediului despre plante,de exemplu,la Comunicare în limba română vor învăţa o poezie despre trandafir,vor citi o povestire despre nuc şi vor răspunde la întrebări precum “De ce s-a îngălbenit corcoduşul?”. La fel,când la Comunicare în limba română elevii învaţă despre natură,studiind poezia “Stupul lor” de Tudor Arghezi,la Matematică şi explorarea mediului vor învăţa despre diversele medii de viaţă,de la pădure la deltă sau mare.” precizează Cristina-Ştefania MARIN,Product Manager INTUITEXT(coordonator versiune tiparită).

În plus,fiecare an de studiu a fost privit ca o experienţă unitară-asemeni unui serial cu o temă unică,în care personajele şi întâmplările se leagă între ele în mod natural,aşa cum se leagă şi episoadele într-un serial.

„Manualele digitale nu sunt doar versiunile electronice ale ediţiilor tipărite:acestea pun în valoare în mod sistematic avantajele pe care computerul le oferă pentru a crea o experienţă de învăţare articulată,în care elevul să înveţe uşor,cu plăcere. Avatarurile “vorbesc”,oferind explicaţii şi sugestii,îi încurajează pe copii să exploreze,sugerează soluţii şi dau elevilor feedback pe loc-fiind atrăgătoare pentru copiii obişnuiţi cu experienţa interactivă a jocurilor pe computer şi foarte utile pentru părinţii care vor să-i urmărească şi să-i ajute la lecţii. De asemenea,manualele INTUITEXT oferă,fiecare,câte trei tipuri de aplicaţii care arată ca nişte jocuri,dar ele servesc,de fapt,învăţării. Există animaţii,înregistrări audio,exerciţii în care copiii mută cu mouse-ul obiectele de pe ecran,facilităţi de tipărire a planşelor rezultate etc”. precizează Simona Ungureanu,Product Manager INTUITEXT(coordonator versiune digitală).

Aiciputeţi găsi tutoriale legate de cum puteţi folosi noile manuale digitale din punct de vedere tehnic şi nu numai.