Cât timp îţi ia să digeri diverse alimente şi de ce este important să ştii

1 vegetables 1085063 1280 jpg jpeg

Alimentele sunt digerate în perioade de timp diferite. Este vorba în special de timpul în care stau în stomac înainte de a trece în intestine. Prevenirea apariţiei unor probleme digestive se face şi prin asocierea corectă a alimentelor care se digeră rapid sau într-un ritm lent.

Timpii exacţi de digestie depind de sănătatea fizică, metabolism, vârstă şi chiar de sexul fiecăruia, dar, în general, unele alimente vor trece prin sistemul digestiv într-un timp scurt, în  vreme ce altele vor sta mai mult.

Pe parcursul procesului de digestie, alimentele pe care le consumi se descompun în particule minuscule care sunt transferate din intestine în sânge. Dacă ai în meniul zilnic ai mai multe alimente cu digestie rapidă, s-ar putea să constaţi că mănânci mult mai mult decât ar trebui, deoarece, foarte curând după masă, vei simţi că eşti din nou flămând. Acest tip de alimentaţie îţi oferă un impuls de energie. În timp ce o creştere a energiei este bună, corpul tău este inundat de un exces de zahăr din sânge (glucoză), pe care nu ajunge s-o consume, iar excesul este transformat în grăsime.

Pe de altă parte, alimentele cu digestie lentă cresc mai puţin nivelul glucozei, oferind o energie constantă. Specialiştii sugerează să nu amesteci la aceeaşi masă tipuri de mâncare care se digeră rapid cu unele care sunt mistuite de corp în ritm lent, deoarece digestia nu s-a terminat încă şi îţi suprasoliciţi stomacul. Descoperă în cele ce urmează mai multe detalii despre cum să combini corect alimentele în funcţie de timpul lor de digestie şi de ce este nevoie să ştii cum să mănânci astfel!

Evită să amesteci alimente cu timp de digestie diferit

Cel mai bun moment pentru a mânca alimente cu timp de digestie diferit este prânzul, când sistemul digestiv este cel mai activ. Mesele pentru micul dejun şi cină ar trebui să fie mai simple şi, de preferinţă, cu alimente care sunt digerate rapid, astfel încât să obţii un impuls de energie la scurt timp după aceea, dar şi pentru a permite stomacului să se odihnească peste noapte.

Este recomandat să eviţi amestecarea alimentelor cu digestie lentă şi rapidă la aceeaşi masă. Alege mai întâi alimentele cu digestie rapidă, cum ar fi fructele, apoi, odată ce fructele sunt digerate, treci la cele care conţin carbohidraţi complecşi cu digestie mai lentă. Consumul de fructe după o masă grea, cu alimente care se digeră lent, le poate determina să stagneze în stomac şi să fermenteze, provocând probleme gastrice. Dacă mănânci ceva în timp ce corpul tău încă digeră ultima masă, îţi poţi provoca disconfort abdominal sau îţi suprasoliciţi stomacul.

Sucurile îţi dau un plus de energie

Sucurile, smoothie-urile, bulionul nu conţin fibre şi vor fi digerate în aproximativ 20 de minute. Sucurile proaspete sunt o modalitate utilă de a obţine vitamine şi minerale din fructe şi legume care se absorb rapid. Din motive de sănătate, este recomandat să bei sucuri preparate din cel puţin 50% legume pentru a ocoli excesul de zahăr din fructe.

Smoothie-urile sunt fructele şi legumele amestecate şi reţin fibra. Acestea sunt mai utile decât sucurile, deoarece durează până la o jumătate de oră pentru a fi digerate.

Fructele trebuie consumate singure

Portocalele, grepfrutul, strugurii şi bananele se digeră în aproximativ 30 de minute. Pepenii verzi sunt digeraţi în 20 de minute, iar cei galbeni în 30 de minute. Majoritatea celorlaltor fructe, cum ar fi merele, perele, cireşele, prunele, kiwi, au nevoie de 40 de minute pentru a fi digerate.

Se recomandă să mănânci la o masă diferită fructe care sunt digerate în acelaşi timp pentru a evita problemele digestive şi sindromul de intestin iritabil. Din acest motiv, pepenele trebuie consumat întotdeauna singur.

Legumele se digeră în timpi diferiţi

Sub formă de salate, legumele crude au un conţinut ridicat de apă, mai ales castraveţii, salata verde, ardeii, roşiile, deci nu vor sta în stomac mai mult de o jumătate de oră.

Legumele cu frunze verzi şi cruciferele (broccoli, conopida),când sunt fierte, se digeră în 40 de minute, iar rădăcinoasele, cu excepţia cartofilor, mai exact sfecla roşie, morcovii şi păstârnacii se digeră în 50 de minute. Legumele cu amidon (porumb, cartofi dulci, cartofi) se digeră într-o oră.

Cerealele, leguminoasele, nucile şi seminţele se digeră mai lent

Orezul brun, hrişca, ovăzul necesită circa 90 de minute pentru a fi digerate. Leguminoasele, precum fasolea, vor sta în stomac până la 2 ore. La fel de mult timp îi trebuie stomacului să digere năutul, lintea, fasolea roşie şi soia.

Toate seminţele bogate în grăsimi, cum ar fi cele de floarea soarelui, dovleac, susan, au nevoie de aproximativ 2 ore pentru a fi digerate. Este recomandat să le hidratezi pentru a accelera procesul. Pe de altă parte, corpului îi trebui chiar şi 3 ore pentru a scoate ce este mai bun din nuci, alune, migdale, caju, alune de pădure, fistic.

Carnea, brânzeturile şi lactatele sunt digerate foarte lent

Lapte degresat şi brânzeturile cu un conţinut scăzut de grăsimi au nevoie de circa o oră şi jumătate pentru a fi procesate la nivelul stomacului. Brânza de vaci şi brânzeturile moi au nevoie de 2 ore, iar brânzeturile tari chiar şi de 5 ore. La fel de mult ca brânzeturile tari va sta în stomac şi carnea de porc. Carnea de vită şi cea de miel se digeră în aproximativ 4 ore, iar pentru carnea de pasăre corpului îi trebuie 2 ore s-o mistuie. În schimb, peştele şi oul sunt digerate în 30-45 de minute. Cu cât este mai gras, peştele petrece mai mult timp în stomac, dar nu mai mult de 45-50 de minute.

La ce te ajută să cunoşti timpul de digestie al alimentelor?

Dacă suferi de sindromul de intestin iritabil, merită să verifici dacă nu-ţi agravezi problemele amestecând alimente care se digeră la viteze diferite.

Cunoaşterea timpilor de digestie a alimentelor te ajută şi să nu iei mult în greutate. Alimentele cu digestie rapidă trec rapid prin stomac, iar unele dintre acestea te fac să ajungi să mănânci în exces, să ai un aport caloric mai mare şi să te îngraşi mai repede. Sucurile din fructe se numără printre alimentele care se digeră rapid, dar care te fac să iei în greutate. Sunt calorice, bogate în zahăr şi uşor de consumat într-o cantitate mare.

Alimentele cu digestie lentă vor fi absorbite într-un ritm constant, alimentându-te constant cu energie. Cu toate acestea, corpul tău va trebui să lucreze continuu, de aceea este important să nu mănânci prea multe alimente cu digestie lentă, pentru a evita ca sistemul digestiv să fie suprasolicitat.