Ce putem face? Mai jos sunt câteva modalităţi prin care poţi reduce stresul şi stările anxioase. 

Introdu activitatea fizică în programul zilnic

Exerciţiile fizice reprezintă una dintre cele mai eficiente modalităţi de a reduce stresul şi anxietatea. Beneficiile sunt cu atât mai multe dacă faci din sport o rutină. Datele arată că persoanele care fac sport au un risc mult mai mic de anxietate prin comparaţie cu persoanele sedentare. Mai jos sunt câteva motive ale acestor efecte:

  • Hormonul stresului – activitatea fizică reduce nivelul hormonilor stresului, cortizolul fiind cel mai cunoscut dintre aceştia. De asemenea, stimulează eliberarea de endorfine, o serie de compuşi chimici care îmbunătăţesc starea de spirit şi acţionează ca un analgezic natural;
  • Somnul – exerciţiile fizice îmbunătăţesc calitatea somnului. Odihna poate fi afectată negativ de expunerea la stres şi anxietate;
  • Încrederea în sine – atunci când faci sport regulat, vei fi mai încrezător în propriile puteri şi îţi vei depăşi limitele.

Încearcă să găseşti activităţi fizice care să îţi facă plăcere, precum plimbările lungi, dansul, drumeţiile sau alergatul. Chiar şi grădinăritul, cu mişcările sale repetitive, ajută la relaxarea principalelor grupe musculare.

Ia un supliment alimentar

Există numeroase suplimente alimentare care promovează relaxarea şi reduc stresul. Dacă alegi suplimente sistem nervos, orientează-te spre cele care conţin ingrediente cu rol dovedit în reducerea stresului şi a anxietăţii, aşa cum sunt:

  • Acizii graşi Omega-3 – cei care iau suplimente cu Omega-3 observă o reducere a anxietăţii şi a stresului cu aproximativ 20%;
  • Ashwagandha – este o plantă cunoscută din medicina ayurvedică folosită pentru a trata stresul şi anxietatea. Datele existente arată că administrarea unui supliment cu Ashwagandha promovează sănătatea mintală;
  • Valeriană – rădăcina de valeriană are rol tranchilizant şi poate fi utilă pentru a promova somnul odihnitor. De asemenea, acidul valerianic conţinut acţionează asupra receptorilor GABA (acid gama-aminobutiric) din creier şi reduce anxietatea;
  • Rhodiola – creşte rezistenţa organismului la stres. Prin luarea unui supliment pe bază de Rhodiola poţi suporta mai uşor situaţiile stresante. Potrivit unui studiu, 101 persoane stresate acasă şi la locul de muncă au primit un supliment pe bază de Rhodiola. După doar trei zile, simptome specifice stresului, precum oboseala, extenuarea şi anxietatea, s-au diminuat. 

Dacă urmezi un tratament, vorbeşte cu medicul înainte de a lua orice supliment alimentar, deoarece pot apărea efecte secundare. 

Aprinde o lumânare parfumată

Lumânările parfumate sau uleiul esenţial poate ajuta la reducerea stresului şi a stărilor anxioase. Mai jos sunt câteva parfumuri cu efect calmant:

  • Lavanda;
  • Vetiver;
  • Bergamot;
  • Muşeţel;
  • Santal;
  • Ylang ylang;
  • Muguri de portocal;
  • Tămâie.

Scrie in jurnal

Scrisul în jurnal oferă claritate şi ajută la reducerea stresului şi a anxietăţii. În primul rând, descrierea grijilor te ajută să te eliberezi şi să îţi formezi o imagine globală asupra problemei, ajutându-te astfel să iei decizii mai bune. În al doilea rând, te poţi concentra asupra lucrurilor care au mers bine în ziua respectivă; poţi crea un jurnal al recunoştinţei. Pentru a te bucura de beneficiile acestei activităţi, transformă scrierea în jurnal într-o activitate săptămânală sau chiar zilnică. Deşi nu putem controla multe situaţii stresante din viaţa noastră, scrierea în jurnal ne ajută să ne facem ordine în gânduri şi să apreciem lucrurile frumoase care ni se întâmplă în fiecare zi.

Redu consumul de cafea

În cantităţi mici, cofeina ne oferă energie şi ne ajută să ne concentrăm, însă în doze mari, adică mai mult de cinci ceşti de cafea pe zi, cofeina creşte anxietatea. Dacă observi o stare de nervozitate după ce ai consumat cafea, ceai negru sau băuturi energizante, este timpul să încerci să le consumi cu moderaţie.

Petrece timp cu familia şi/sau prietenii

Petrece timp cu partenerul de viaţă sau alături de copii. Uitaţi-vă la comedii, jucaţi jocuri de societate sau deschideţi albumul cu amintirile familiei. Astfel de obiceiuri te pot ajuta să treci mai uşor peste momentele dificile.

Practică yoga

Yoga este o altă soluţie pentru a scăpa de stres şi anxietate. Practica regulată oferă o stare de spirit pozitivă. Se crede că efectele benefice ale yoga au legătură cu impactul său asupra sistemului nervos şi a răspunsului la stres. Se crede că reduce nivelul cortizolului, hormonul stresului. De asemenea, reduce pulsul şi tensiunea arterială şi creşte nivelul acidului gama-aminobutiric, un neurotransmiţător care are un nivel redus în perioadele stresante.

Ascultă muzică relaxantă

Muzica poate avea un efect relaxant asupra corpului. În special muzica lentă, instrumentală sau inspirată din sunetele naturii reduce nivelul tensiunii arteriale şi al hormonilor stresului. De asemenea, muzica celtică şi cea indiană induc o stare de calm. 

Ajută-i pe alţii

Persoanele care practică voluntariatul sau îşi ajută vecinii şi/sau prietenii sunt mai rezistenţi în faţa greutăţilor vieţii. A-i ajuta pe cei în situaţii mai dificile decât cea în care te afli îţi pune propriile probleme în perspectivă. În plus, dacă faci fapte bune pentru alţii, eşti mai fericit. Chiar şi realizarea cumpărăturilor pentru un vecin vârstnic sau oferirea unei cafele pentru colega prinsă în proiecte te va face să te simţi mai bine.

Stresul şi anxietatea sunt parte a vieţii, indiferent cât de mult încercăm să negăm acest lucru. Primul pas în repararea sinelui începe de la acceptare, spun psihologii. Odată ce acceptăm că există stres şi că unele situaţii ne depăşesc, ne putem orienta spre lucrurile care sunt în puterile noastre. Activitatea fizică, alimentaţia, timpul alături de cei dragi, ajutorul acordat celorlalţi sunt doar câteva lucruri pe care le putem face şi care ne oferă, în schimb, relaxare, bună dispoziţie şi bucurie.

Sursă foto: Shutterstock