Pentru a te lasa de fumat e nevoie de voinţă

 

Senzaţia de relaxare pe care o simţi după ce ai fumat este una falsă:este uşurarea care se instalează când i-ai dat organismului tău,devenit dependent,doza de nicotină pe care o cere prin intermediul creierului. Strategia de a te opri din fumat este să înlocuieşti falsa relaxare provocată de ţigară cu una la îndemână,dar mult mai sănătoasă. Această strategie poate fi rezumată în 3 paşi:

-        Întârzie

-        Evită

-        Înlocuieşte

 

 

Pasul 1:întârzie fumatul

 

Nevoia de a fuma durează circa 5 minute. Deci,de fiecare dată,găseşte ceva interesant de făcut – iar episoadele de dependenţă se vor distanţa tot mai mult.

 

 

Pasul 2:evită gandul de a fuma

 

Ideea este să eviţi acele gesturi,gânduri,persoane şi situaţii care te duc cu gândul la fumat sau care te pot atrage din nou în cercul fumătorilor înrăiţi:

-        În „pauza de fumat“,fă altceva,la fel de plăcut

-        Refuză o ţigară ori de câte ori ţi se oferă una

-        Elimină din gândire clişeele care laudă virtuţile fumatului („o cafea şi-o ţigară bună“,„răbdare şi tutun“,„ţigara e cea mai bună prietenă“ şamd)

-        Redu numărul de ţigarete fumate pe zi

-        Redu consumul de cafea,de băuturi carbogazoase sau alcoolizate

-        Nu da atenţie gândurilor care te distrag,concentrează-te pe motivaţii,pe obiectivul final.

-         

 

Pasul 3:înlocuieşte ticul de a fuma

 

Ţi-ai antrenat creierul şi corpul ca să depindă de tutun,ca să se simtă bine. Este deci important să dedici unor activităţi care-ţi fac plăcere şi care pot dezamorsa dependenţa:

-        Mişcă-te! Activităţile fizice duc la eliberarea endorfinelor,neurotransmiţătorii care-ţi dau o stare de bine.

-        Ţine-ţi mâinile ocupate! În locul ţigării,ţine între degete un pix,un elastic,o mingiuţă anti-stres,un telefon mobil cu jocuri.