Până a ajunge în cele mai rafinate deserturi şi dulceţuri,celebra căpşună era considerată un fruct de leac pentru o mulţime de boli. Mulţimea de vitamine,minerale,antioxidanţi şi alte proprietăţi nutritive clasează acest fruct în topul listei de alimente sănătoase. Proprietăţile ei antivirale,antibacteriene şi imunostilatoare fac din căpşuni nişte„arme” de temut în lupta cu afecţiunile verii şi nu numai.

Scad nivelul colesterolului

Un studiu recent făcut de cercetătorii de la Universitatea din Toronto au scos la iveală efectul benefic pe care-l au căpşunile asupra nivelului de colesterol. Explicaţia? Acidul ascorbic,lecitina,pectina şi antioxidanţii fac din căpşună un adevărat „controlor” al nivelului de colesterol din sânge. Aceste substanţe ameliorează circulaţia sângelui şi îmbunătăţesc musculatura inimii.

Ţin infecţiile la distanţă

150 g căpşuni conţin de două ori mai multă vitamina C decât aceeaşi cantitate de portocale,tocmai de aceea o porţie zilnică de căpşuni te apără de infecţiile bacteriene inerente verii:enterocolite,bronşite provocate de climatizare,răceli de vară. Conţinutul ridicat de Vitamina C,de antioxidanţi şi de magneziu îţi stimulează sistemul imunitar şi te energizează pentru întreaga zi.

Calmează durerile reumatice

Îţi vine greu să crezi,dar căpşunile conţin acid salicilic,substanţa din care se obţine banala aspirină. Această substanţă transformă căpşunile într-un bun calmant şi antiiflamator pentru persoanele care suferă de reumatism şi de alte afecţiuni articulare. În plus,fenolii,substanţele care dau aromă căpşunilor,au efecte antiinflamatoare articulare comparabile cu cele ale unor medicamente de sinteză,cum ar fi ibuprofenul sau ketoprofenul.

Ajută digestia dificilă

Având un conţinut ridicat de apă,de fructoză şi de fibre alimentare,căpşunile sunt un remediu excelent pentru o digestie dificilă. 200 g de căpşuni consumate înaintea fiecărei mese ajută tranzitul intestinal,stimulează activitatea bilei şi grăbeşte digerarea alimentelor. Micile seminţe din căpşuni au un conţinut ridicat de celuloză,o substanţă care „mătură” toxinele din tubul digestiv. 

Reglează tensiunea arterială

Cercetătorii americani de la Universitatea din Boston au descoperit că fructele bogate în vitamina C şi potasiu ţin tensiunea sub control. Printre fructele vizate se află căpşunile,care conţin 250 mg de potasiu şi 100 mg de vitamina C la 100 de g de fructe. Pacienţii hipotensivi supuşi studiului american au consumat zilnic 500 de căpşuni şi după o lună tensiunea arterială avea valori normale.

Atenţie!

  • Persoanele care au colită,diventriculoză,alergice şi gastrită e bine să se ferească de aceste fructe deoarece pot agrava afecţiunile de care suferă.
  • Copiii sub trei ani nu au voie să consume căpşuni deoarece aceste conţin substanţe cu un ridicat potenţial alergen.

Info!

Alege căpşunile româneşti,mai mici şi mai parfumate. Au un conţinut mai mare de nutrienţi decât cele mari şi roşii,care sunt pline de pesticide.