De ce să iei atâtea vitamine şi minerale din tablete,când poţi urma o cură revitalizantă cu borş?  Tărâţele de grâu,ingredientul de bază al borşului,conţin vitamine din complexul B,betacaroten,minerale,aminoacizi esenţiali şi carbohidraţi. Un adevărat tezaur! Drojdia de bere,un alt ingredient preţios,conţine vitaminele D şi H (biotina),enzime,minerale (calciu,magneziu,fosfor),plus oligoelemente vitale pentru sănătate:seleniu,dar mai ales crom. Frunzele de vişin care se pun să dea gust borşului conţin iod şi potasiu,două elemente importante în tratarea afecţiunilor cardiace. Iată câte motive ai să faci o cură cu borş...

Un izvor de sănătate

Indiferent că vrei să faci o cură sau că foloseşti borşul numai în mâncare,reţeta lui ideală ­este cea făcută în casă. Motivul? E lipsit de potenţiatori de aromă şi de conservanţi (care,pe termen lung,îţi pot face mai mult rău decât bine...).  O cură de 21 de zile în care bei zilnic o cană cu borş dimineaţa (cu 20 de minute înainte de micul dejun) şi seara (nu mai mult deoarece  are un efect uşor laxativ) te va face ca nouă. Pe lângă faptul că-ţi redă vitalitatea şi te răcoreşte în zilele caniculare,borşul este un remediu uimitor împotriva hipertensiunii,varicelor,artritei,depresiei,tuberculozei,intoxicaţiei cu alcool sau cu tutun,a bolilor hepatice şi renale.

Bun în regimurile de slăbire

Borşul este eficient dacă vrei să mai reduci câţiva centimetri în talie. Atenţie însă! Pentru a funcţiona mai bine,e recomandat să eviţi mâncărurile grele şi excesul de grăsimi. Nutriţioniştii îl consideră folositor deoarece stimulează digestia şi arderea grăsimilor. Graţie probioticelor,precum lactobacilii Acidophilus şi Bifidus,borşul este detoxifiant şi protejează colonul.

Leac de bilă leneşă

Dacă ai probleme cu bila sau cu ficatul,încearcă borşul de sfeclă roşie. Are efect regenerant,depurativ şi fortifiant. Îl prepari dintr-un kilogram de sfeclă roşie,o legătură de pătrunjel,una de mărar,una de leuştean,o căpăţână de usturoi,o linguriţă de drojdie sau o mână de mălai. Amesteci toate ingredientele într-un borcan,torni apă şi laşi la macerat. Când amestecul s-a acrit,îl strecori şi umpli din nou borcanul. Borşul care rezultă a doua oară este mai slab,dar nu-şi pierde calităţile terapeutice. Din prima strecurare,bei două pahare pe zi,din a doua,patru pahare pe zi.

Aşa prepari borşul!

Ai încercat să faci borş de câteva ori şi nu ţi-a ieşit? Iată o reţetă sigură! Pentru obţinerea unui borş aromat şi sănătos ai nevoie de 500 g tărâţe de grâu,100 g mălai,o crenguţă cu frunze de vişin,5 l de apă,20 g de drojdie,1 kg de pâine neagră,leuştean. Faci o maia din 400 g de tărâţe,mălai,drojdie de bere şi apă caldă.

O laşi să dospească peste noapte şi,după ce a crescut,o torni într-un vas de sticlă de 20 de litri. Adaugi restul de tărâţe şi apa călduţă şi laşi să dospească în jur de şase ore. După aceea,adaugi apă fiartă până  umpli vasul,apoi pâinea neagră tăiată felii,bine prăjită,crenguţa de vişin şi leuşteanul. Amesteci borşul cu o lingură din lemn,acoperi borcanul cu un tifon şi laşi amestecul să se decanteze o zi.

Apoi poţi folosi borşul. Cu amestecul de pe fundul vasului (hoştină) poţi obţine o serie nouă de borş. Trebuie doar să adaugi apă fiartă şi să agiţi bine. Laşi amestecul 24 de ore şi ai încă o serie de borş proaspăt.