Visele urâte – un fenoment firesc

Visele bogate în emoţii puternice pot fi tulburătoare,însă reprezintă un fenomen cât se poate de firesc. Statisticile arată că 85 % dintre adulţi au,ocazional,coşmaruri. Între 8 şi 29 % dintre persoanele intervievate mărturisesc că visează urât măcar o dată pe lună,în timp ce 6 % dintre adulţi susţin că au această experienţă dezagreabilă o dată pe săptămână!

Specialiştii susţin că a-ţi înţelege coşmarurile te-ar putea ajuta să scapi de ele. Dar,pentru a le înţelege,trebuie să ştii să le diferenţiezi. Căci există aşa-numitele vise post-traumatice,dar şi vise idiopatice,a căror cauză e încă necunoscută.

 

Stresul zilnic afectează somnul

La modul general,coşmarurile idiopatice nu sunt reflexul traumatismelor,dar pot fi „traducerea” în planul visului a unor relaţii personale. Stesul şi anxietatea pot şi ele duce la coşmaruri. Pierderea locului de muncă,despărţirea de o persoană dragă,eşecul personal sau profesional,şi multe alte evenimente stresante pot afecta calitatea somnului tău.

De asemenea,tratamentul cu anumite medicamente poate afecta calitatea somnului,mai ales dacă medicamentele respective sunt de tipul tranchilizantelor sau sedativelor,care afectează neurotransmiţătorii.

 

Femeile au coşmaruri mai des decât bărbaţii

Femeile şi bărbaţii nu sunt egali în ceea ce priveşte incidenţa viselor urâte. Un studiu britanic a arătat că femeile cad mai des victimă viselor urâte decât bărbaţii. În plus,ele îşi amintesc bine ce au visat. Se pare că visele urâte sunt şi o consecinţă a sindromului  premenstrual.

 

Afecţiuni agravante

Nu suntem cu toţii egali în faţa coşmarurilor. Persoanele care suferă de depresii,schizofrenie,sau care încearcă să se lase de băut,fumat,prezintă risc mai crescut. De asemenea,persoanele creative,care fac apel adeseori la resursele de imaginaţie şi de emoţie, cad mai des pradă viselor urâte.

 

Cum să regăseşti seninătatea

Te trezeşti în urma unui coşmar,iar apoi nu mai poţi închide ochii jumătate de noapte – cunoşti bine scenariul ăsta... Câteva tehnici simple de relaxare,de respiraţie,cu geamul deschis,te ajută să treci peste fricile momentului.

Sau încearcă metoda cea mai simplă:„exorcizează” visul urât,scriindu-l pe hârtie,şi încercând să-l analizezi. Vei vedea că metoda funcţionează!