Zincul este conţinut în enzime, substanţe chimice care fac totul, de la digestia alimentelor la vindecarea rănilor, ajutând şi la combaterea infecţiilor respiratorii, cum este infecţia cu SARS-CoV-2. Acest mineral are un rol decisiv pentru sute de activităţi din corp, de la creşterea celulară la maturizarea sexuală şi imunitate; chiar şi cu procesele legate de gust şi de miros are legătură. De aceea, când iei suplimente cu multivitamine şi minerale, asigură-te că pilulele au în conţinut şi zinc. Iată cele mai importate utilizări, beneficii, care sunt dozele zilnice recomandate şi ce se întâmplă dacă iei prea mult zinc.

Surse alimentare de zinc şi beneficii importante

Suplimente cu zinc şi/sau un aport bogat în alimente precum carne de vită, de porc, ficat, ouă, fructe de mare, brânză, fasole, alune, nuci sunt indicate în prevenirea răcelilor, gripei şi a altor afecţiuni, ca infecţiile. Administrarea de zinc poate fi recomandată în tratamentul unei game vaste de afecţiuni cronice, de la artrită reumatoidă şi hipotiroidie la oboseală cronică şi osteoporoză. De asemenea, zincul ajută în calmarea problemelor de piele şi durerilor digestive.

O funcţie importantă a acestui mineral pentru sănătate este aceea că ajută sistemul imunitar să funcţioneze optim şi protejează de infecţii.

Într-un studiu american, care s-a efectuat pe un eşantion de 100 de persoane aflate în faza incipientă a răcelii, cele care au luat tablete cu zinc de supt, o dată la două ore, cum era indicat în experiment, s-au însănătoşit cu aproximativ trei zile mai devreme, în comparaţie cu celelalte, care au consumat tablete placebo.

Oamenii de ştiinţă britanici au descoperit că un nivel adecvat de zinc în corp reduce substanţial riscul de a suferi de diaree şi pneumonie în ţările subdezvoltate. Mai mult, stimulând sistemul imunitar, zincul previne cu până la 38% episoadele de diaree şi poate grăbi vindecarea în cazul infecţiilor respiratorii acute cu până la 45%.

Cantitatea necesară şi ce se întâmplă în caz de carenţă de zinc

Doza zilnică recomandată de mineral, atunci când nu există vreo suferinţă a corpului, este de 7 mg pentru femei şi 9,5 mg pentru bărbaţi.

Deficienţa de zinc poate duce la vindecarea mai lentă a rănilor, la episoade mai dese de răceli şi gripe, la slăbirea simţului mirosului şi al gustului.

În caz de răceală, se recomandă să nu se depăşească doza de 150 mg de zinc pe zi, pentru că efectul benefic se poate transforma în reacţie adversă asupra sistemului imunitar. Excesul produce greaţă, vărsături, tulburări digestive.

@shutterstock