Ce nu ştiai despre Black Friday. Maratonul cumpărăturilor are un trecut violent şi a făcut victime umane

Dacă pentru noi, Black Friday este un eveniment de shopping care se întinde de-a lungul întregii luni noiembrie, tradiţia de a face cumpărături la reducere în aşa-numita Vinere Neagră sau Black Friday are loc în SUA, ţara de origine, numai în ultima zi de vineri a lunii noiembrie, imediat după Ziua Recunoştinţei. Chiar dacă, pentru americani, Black Friday a devenit parte integrantă a sărbătorii de Ziua Recunoştinţei, are un trecut violent şi a făcut victime.

1 ashkan forouzani sulr4iul 9c unsplash jpg jpeg

Vinerea Neagră a devenit o adevărată sărbătoare care urmează fix la o zi după Ziua Recunoştinţei, în ultima vineri din noiembrie. Este cea mai mare zi de vânzare cu amănuntul din Statele Unite ale Americii, adesea considerată ca începutul neoficial al sezonului de cumpărături de Crăciun şi An Nou. Recent, a apărut şi o extensie a vânzărilor de Black Friday numită Cyber Monday, lunea de după Vinerea Neagră, un eveniment de cumpărături online de 24 de ore creat pentru a convinge oamenii să-şi facă cumpărăturile online.

De obicei, vânzătorii cu amănuntul lansează ofertele în magazin, pentru a forţa startul sezonului de cumpărături de Crăciun. Marile magazine se deschid de la ora 5 dimineaţa. Încă de acum 7 ani, magazinele online din ţara de origine a tradiţiei au avut vânzări mai mari cu 23,6%. Practic, se scrie o nouă pagină din istoria acestui eveniment numit Black Friday cu un trecut întunecat pe care puţini îl cunosc.

Vinerea care aduce profituri colosale

O versiune a originii Vinerii Negre este dată de comercianţii cu amănuntul americani. Ei leagă tradiţia Black Friday de cumpărăturile de Ziua Recunoştinţei. Se spune că după un an întreg în care au avut perioade cu pierderi, numite de ei perioade „roşii”, din a doua zi după Ziua Recunoştinţei, magazinele au avut parte de profituri şi au intrat într-o etapă „negră”, deoarece cumpărătorii au dat ami mulţi bani pe reduceri în timpul vacanţei stabilite cu ocazia sărbătorii. Deşi este adevărat că vânzătorii obişnuiau să înregistreze pierderi în roşu şi profituri în negru atunci când îşi făceau contabilitatea, această versiune nu este exactă.

Termenul „Black Friday” a fost folosit pentru prima dată în timpul crizei financiare din 1869, când pe 24 septembrie a avut loc prăbuşirea pieţei aurului în Statele Unite ale Americii. Doi finanţatori de pe Wall Street, Jay Gould şi Jim Fisk, au cumpărat cât de mult aur au putut, în speranţa că îi vor creşte preţul şi-l vor vinde pentru profituri incredibile. În acea vineri, conspiraţia a trimis piaţa bursieră în cădere liberă şi a dus la falimentul multora.

Un mit creat de cei anti-Black Friday

O altă variantă a începuturilor tradiţiei de Black Friday este dată, se pare, de detractorii acestei zile de reduceri. Aceştia susţin că, în anii 1800, proprietarii de plantaţii din sud aveau posibilitatea de a cumpăra sclavi cu o oarecare reducere în vinerea de după Ziua Recunoştinţei. Povestea a fost creată pentru a boicota sărbătoarea reducerilor, fără a avea un fundament real.

Entuziasmul cumpărăturilor le-a adus sfârşitul unora

Cei mai mulţi leagă orginile zilei de Black Friday de o întâmplare recentă de care comercianţii preferă să uite şi să n-o readucă în amintirea cumpărătorilor pentru a nu corela mental ideea de Black Friday de ceva tragic, ci de bucuria de a face cumpărături.

În anii 1950, poliţia din oraşul Philadelphia a folosit termenul de Black Friday pentru a descrie haosul care urma Zilei Recunoştinţei, când cumpărătorii din afara oraşului şi turiştii veneau în număr mare în oraş înainte de marele joc de fotbal american dintre Armată şi Marină desfăşurat în acea sâmbătă, în fiecare an. Poliţiştii nu-şi puteau lua ziua liberă, pentru a nu permite hoţilor să profite. În plus, aglomeraţia din magazinele care descărcau mărfuri în cantitate mare le dădea dureri de cap a forţelor de ordine.

Black Friday n-a fost lipsit de evenimente tragice nici după anii `60. Cel puţin în ultimii 12 ani, au avut loc 44 de incidente separate legate de Vinerea Neagră care au dus la 11 decese şi 108 răniţi. Sunt totuşi cifre relativ mici, având în vedere că magazinele au înregistrat peste un miliard de vizite de Black Friday în aceşti 12 ani.

Cel mai grav incident de Black Friday a avut loc în anul 2008, când un bărbat a fost călcat în picioare la un magazin Walmart din New York. Angajatul, Jdimytai Damour, a murit de asfixiere când mulţimile au pătruns în magazin. Cel puţin 2.000 de oameni au spart uşile, prinzându-l pe bărbat la intrare şi sufocându-l. Au fost răniţi şi alţi unsprezece cumpărători, inclusiv o femeie însărcinată.

Cu 3 ani înainte, mai multe persoane au fost spitalizate în Michigan şi New Jersey, după ce au fost rănite în magazine. În anul 2006, în Ohio, angajaţii unor magazine Walmart au fost prinşi sub grămezi de mărfuri, un bărbat din statul american Virginia a lovit un alt client, iar în California, 9 persoane au fost rănite când un centru comercial a împrăştiat vouchere cadou în magazin, lansându-le din tavan.

Black Friday, o tradiţie recentă în SUA?

Până în anul 1961, Black Friday prinsese în Philadelphia, dar negustorii n-au reuşit să-i schimbe denumirea pentru a scăpa de conotaţiile negative, cu toate că au încercat să impună termenul de Big Friday. Cu toate acestea, termenul s-a răspândit în restul ţării abia din anul 1985.

La sfârşitul anilor 1980, comercianţii cu amănuntul au găsit o modalitate de a reinventa Black Friday şi de a-l face să reflecte ceva pozitiv, mai degrabă decât negativ. De aceea, au încercat să lege Vinerea Neagră de conceptul „de la roşu la negru” care presupunea trecerea de la profiturile aflate pe roşu la profiturile pe negru, chiar dacă, în realitate, magazinele înregistrează în mod tradiţional vânzări mai mari în sâmbăta înainte de Crăciun.

Din fericire, rădăcinile mai întunecate ale termenului din Philadelphia au fost în mare parte uitate. Black Friday s-a transformat într-un eveniment de mai multe zile şi a dat naştere altor sărbători comerciale cu amănuntul, cum ar fi weekendul de Black Friday sau Cyber Monday, mai ales în prezent, când magazinele încep să vândă mai mult în mediul online. Se estimează că aproximativ 135 de milioane de americani intenţionează să cumpere în weekendul de Ziua Recunoştinţei, iar aproape 184 de milioane se pregătesc să proite de ofertele de Cyber Monday.



Recente

Thalia  foto   Shutterstock jpg
Beyonce, Jay Z  foto   Shutterstock jpg
Mariah Carey  foto   Shutterstock jpg
Pavel Bartoș jpg
Angelina Jolie, îngrijirea tenului, dermatolog  foto   Shutterstock jpg
shutterstock 652113901 jpg
cover Culoarea anului 2025 e aici! Află de la Grup Transilvae cum să o integrezi în creațiile tale jpg
7 charlize theron shutterstock 536111023 jpg jpeg
Cardi B  Shutterstock jpg
Coperta Click! pentru femei Nr  25   2024 jpeg
Khloe Kardashian  sursa foto   Shutterstock jpg
Tânăr și niliniștit  foto   Shutterstock jpg
angelina Jolie  foto   Shutterstock jpg
featured image (3) jpg
Serena Williams  sursa foto   Shutterstock jpg
Miley Cyrus  foto   Shutterstock jpg
1 jamie foxx shutterstock 1325983100 jpg jpeg
Nicole Kidman  foto   Shuttestock jpg
Brad Pitt  foto   Shutterstock jpg
Kim Kardashian  sursa foto   Instagram jpg