Complicaţie de sezon, insolaţia este o stare de hipertermie, care implică incapacitatea corpului de a-şi regla temperatura şi de a o menţine la 37 °C, având loc o acumulare de lichid la nivelul capului (edem cerebral).

Cel mai frecvent, insolaţia apare la cei care petrec mult timp în soare, care nu îşi acoperă capul şi nu se hidratează. Este bine de ştiut că poate apărea şi când se depune efort fizic intens, în condiţii de căldură şi umiditate excesive sau la cei care stau în maşina închisă, fără aer condiţionat, în soare.

Sunt mai vulnerabili copiii, vârstnicii şi cei care urmează tratament cu vasoconstrictoare.

Cum se manifestă

Insolaţia propriu-zisă este precedată de stări de greaţă şi de vomă, slăbiciune, durere de cap, crampe musculare, confuzie. Pe lângă temperatura ridicată a corpului, mai apar lipsa transpiraţiei, pulsul rapid, respiraţia dificilă, halucinaţiile, agitaţia, somnolenţa şi dezorientarea.

Măsuri de prim-ajutor

Dacă nu se acordă îngrijirile imediate persoanei cu insolaţie, pot surveni tulburări neurologice, afectare renală sau cardiacă, coma sau decesul. Persoana trebuie dusă cât mai repede într-un spaţiu răcoros.

Este bine să i se îndepărteze hainele, pentru ca pielea să intre în contact direct cu aerul. Obiectivul principal este scăderea temperaturii. Pentru acest lucru, corpul victimei va fi răcorit cu apă (nu foarte rece), prin pulverizare sau prin aplicarea de comprese.

Pentru scăderea temperaturii nu se vor administra paracetamol sau aspirină, pentru că pot apărea probleme din cauza răspunsului organismului la insolaţie. Dacă victima este conştientă, i se va da să bea apă.

Persoana care are insolaţie nu trebuie să facă baie rece pentru scăderea temperaturii corpului, întrucât există riscul apariţiei şocului cardiorespirator.

Aşa o previi!

* Evită să ieşi în oraş în intervalul 12:00 – 16:00, când căldura este la intensitate maximă. În cazul în care acest lucru nu poate fi amânat, trebuie să se evite locurile aglomerate, unde nu există aer condiţionat.

* Poartă îmbrăcăminte subţire, de culori deschise, din materiale naturale. Nu uita nici ochelarii cu filtru UV, pălăria de soare şi aplică pe piele creme cu factor de protecţie solară.

* Bea multă apă sau sucuri naturale de fructe, pentru un plus de vitamine şi minerale. Ia o sticlă cu apă la tine dacă pleci la drum. Evită alcoolul şi cafeaua, întrucât accentuează deshidratarea.