În ultimele decenii, progresele tehnologice au permis muzicii să devină un instrument eficient, cu efecte pozitive asupra performanţelor sportivilor. Cercetările dedicate impactului pe care îl are muzica în sport şi în antrenamentele fizice au adus în prim-plan o serie de beneficii de ordin psihologic, psihofizic şi psihofiziologic.

Poate ai remarcat şi tu că, atunci când participi la un antrenament de grup, într-o sală de sport, muzica din playlist te motivează şi uşurează parcă gradul de dificultate al exerciţiilor. Limita de suportabilitate creşte şi deseori nici ţie nu îţi vine să crezi că ai putut să duci până la capăt sesiunea solicitantă de antrenament pe stepper. Acest lucru se explică însă şi datorită fondului sonor bine ales de antrenori.

Performanţă susţinută de puterea muzicii

Starea de spirit, atitudinea, percepţia efortului fizic, ritmul cardiac şi frecvenţa respiraţiei sunt direct influenţate de muzică. Performanţa fizică este îmbunătăţită fie prin întârzierea oboselii, fie prin creşterea capacităţii la efort, ajungând deseori la niveluri de rezistenţă, putere şi productivitate mai mari decât cele aşteptate.

Mulţi sportivi celebri au fost văzuţi ascultând muzică pentru a-şi îmbunătăţi performanţa. Unul dintre sportivii români care a declarat că ascultă muzică hip-hop la antrenamente şi înainte de meciuri este campionul mondial la box, Leonard Doroftei. Versurile şi ritmurile specifice acestui stil se pare că au un impact excepţional asupra sportivilor de performanţă, crescând puterea de concentrare şi motivaţia.

Atunci când antrenamentele pe stepper se completează cu muzica pentru a obţine beneficii maxime, trebuie îndeplinite câteva criterii, precum:

  • Alegerea unui ritm dinamic şi energizant;
  • Versuri motivaţionale, de exemplu: „Firework" - Katy Perry, „Can’t Stop the Feeling" - Justin Timberlake, „Don’t Stop Believin" – Journey, „Thunder" - Imagine Dragons, „Happy" - Pharrell Williams;
  • Versuri şi ritmuri asociate cu sportul, exerciţiile fizice, triumful sau învingerea adversarilor, de exemplu: „Proud" - Heather Small;
  • Linie melodică bine adaptată la activitatea fizică desfăşurată;
  • Melodii şi armonii cu vibraţie înaltă.

Tempoul şi drumul spre succes

Un playlist de succes cuprinde melodii cu tempouri cât mai diferite, pentru a coincide cu toate etapele unui antrenament alternativ, pornind de la o intensitate scăzută, spre medie şi ajungând până la cea înaltă. Este important ca atunci când îţi faci propria selecţie de melodii, să ai în vedere şi rezultatele pe care doreşti să le obţii în urma sesiunii pe stepper. În acest mod, vei putea selecta doar acele melodii care să te motiveze, pentru a-ţi atinge scopurile şi a te susţine pas cu pas pe toată durata programului.

Optează pentru tempouri de 92 şi 95 bătăi pe minut în etapa de pregătire mentală, stretching şi relaxare, cu melodii gen „You Know You Like It" – Aluna George, 103 bpm în etapa de încălzire, de exemplu „Proud" - Heather Small, 130 bpm în etapa de forţă, cu selecţii precum „Bounce" - Calvin Harris şi un tempou de 138 bpm în etapa cea mai solicitantă, de rezistenţă, cu melodii gen „Louder" - DJ Fresh.

Antrenamentul pe stepper este de multe ori „bau-bau-ul" celor care intră în sală, însă cu un suport muzical inspirat şi diversificat, poţi depăşi mai uşor pragurile fizice şi psihice care apar în timpul unui antrenament. Cu siguranţă muzica te va ajuta să îţi depăşeşti limitele şi vei pleca din sală ca un învingător.

Autor: iAgency