În zilele de iarnă resimţi cel mai mult lipsa luminii,pentru că-ţi petreci timpul mai mult în spaţii închise. În plus,doar 10% din populaţia globului mai lucrează azi în spaţii deschise,faţă de 75%,câţi profitau de lumina naturală acum două sute de ani.

În aceste condiţii,creşte foarte mult nivelul de melatonină,hormon cu influenţă mare asupra ritmului circadian,adică acel ciclu de 24 de ore la care se raportează majoritatea proceselor noastre fiziologice. Fiind produs atunci când scade intensitatea luminii naturale,adică odată cu lăsarea serii,acest hormon este secretat în sezonul rece în cantităţi mari,ceea ce explică somnolenţa din timpul zilei.

Influenţează pofta de mâncare

Mai mult decât atât,specialiştii semnalează că lipsa luminii naturale poate afecta şi ritmul cardiac,secreţiile hormonale,respiraţia. Astfel,pentru că lumina este o sursă naturală de energie care-ţi influenţează dispoziţia şi ritmul biologic,lipsa ei te face să te simţi mai puţin energică şi pesimistă. De altfel,cele mai frecvente simptome ale carenţei luminii sunt:

-letargia

-somnolenţa

-anxietatea

-scăderea apetitului.

Când apar aceste simptome,expunerea la lumina naturală este extrem de importantă pentru restabilirea echilibrului pierdut. De aceea,este bine să profiţi de plimbări,de sportul în aer liber,pentru a-ţi lua „doza” de lumină naturală. Nu uita că iarna este nu numai un anotimp al zilelor scurte,dar şi al zăpezii care reflectă atât de necesara lumină solară. Weekend-urile sunt cele mai prielnice momente de a face sport la munte. În acest fel,vei scădea nivelul de melatonină şi,datorită razelor ultraviolete,vei obţine un plus de vitamina D care întăreşte sistemul imunitar şi reglează ritmul cardiac.

Bioptronul nu emite radiaţii UV

Pentru că în anotimpul rece lumina solară nu-ţi mai poate asigura energia de care ai nevoie,poţi apela la terapia prin lumină,numită luminoterapie,care se poate realiza cu ajutorul unor aparate medicale:lasere,lămpi fluorescente sau un sistem de terapie numit bioptron. Acesta are un dispozitiv optic care emite o lumină similară celei produse de soare. Aparatul are avantajul că nu emite şi radiaţiile UV.

Unele lămpi asigură necesarul zilnic de lumină în urma unor expuneri de câte 20 de minute fiecare,iar altele cer un timp de 30 de minute. Lumina ajunge la nivelul creierului prin retină,ca un impuls nervos,ajungând la glanda epifiză,sensibilă la lumină,şi se produce,astfel,o scădere a secreţiei de melatonină.

Eficienţa acestor aparate depinde de cantitatea de lumină emisă şi de distanţa la care ne poziţionăm. Cu cât suntem mai depărtaţi,cu atât intensitatea va fi mai mică. Două şedinţe zilnice a câte 30 de minute asigură necesarul zilnic de 2000 de lucşi,fără de care am suferi de schimbări de dispoziţie şi tulburări ale ritmului circadian. Rezultatele terapiei vor apărea după doar trei-patru zile.

Înainte de a începe luminoterapia este indicat să ceri sfatul unui optician pentru a fi sigură că ochii tăi sunt destul de pregătiţi să primească lumina puternică a bioptronului sau a altor lămpi medicale. În caz contrar,este posibil să-ţi facă mai mult rău decât bine.

Atenţie!

Luminoterapia este contraindicată celor care suferă de glaucom sau cataractă!