Era luni dimineaţă când m-am trezit cu gândul:săptămâna asta,sunt vegetariană! Voiam să fac un experiment. La urma urmei,cât de greu poate fi să nu mănânci carne 7 zile?

Nici măcar nu sunt o „carnivoră” înrăită. Bineînţeles că nu aveam de gând să renunţ la ouă şi la lapte. Aveam să reuşesc?

Poate că mi-ar fi fost mai uşor în Germania sau în Italia,ţările cu cei mai mulţi vegetarieni din Europa. În România însă,carnea e carne!

Cu bicicleta în parcul Carol

M-am întâlnit într-o du­­pă-amia­ză cu Irina (25 de ani) în parcul Carol,întrerupându-i plimbarea pe bicicletă. Irina a renunţat de trei ani la carne.

Acum,ea încearcă să renunţe şi la ouă. Preocupată de mică de soarta animalelor,ea este vegetariană din convingere.

„Pentru mine, primează etica,nu sănătatea. Bineînţeles,e bine şi pentru sănătate,şi pentru mediul înconjurător“, îmi spune.

La o terasă cu meniu vegetarian

Îi plac cerealele,evită prăjelile şi e singura vegetariană din familie. S-a lovit şi ea de întrebările rudelor îngrijorate:

„Eşti bolnavă? Ţi-a interzis medicul? De Sărbători ce mănânci?“ Din ziua în care a renunţat la carne,n-a mai tentat-o deloc.

Ba chiar n-o mai suportă. De Sărbători – aceleaşi preparate tradiţionale,dar ciupercile şi orezul iau locul cărnii.

Se simte bine,iar analizele i-au ieşit perfect. Nu ia suplimente alimentare. Este stăpâna unei pisici de 13 ani,merge cu bicicleta şi nu fumează.

Irina are un stil de viaţă 100% sănătos! Şi suntem la o terasă cu meniu vegetarian.

Ce s-a ales de experimentul meu

Eu am vrut să fiu vegetariană pentru o săptămână. Şi am reuşit pentru... o zi. O zi cu cereale şi lapte,salată de vinete,struguri,alune şi cornuri cu ciocolată la cină.

Poate că ar fi trebuit să mă aprovizionez înainte cu legume,soia,ciuperci etc.,dar n-avusesem timp,aşa că luni am mâncat haotic tot ce mi-a picat în mână şi nu conţinea carne.

De marţi, lucrurile s-au schimbat. Pur şi simplu,uitam. Îmi aminteam de experimentul meu abia după un sandviş cu pui sau alte „gustări“.

Până la sfârşitul săptămânii,n-a fost zi să nu greşesc. Şi,mereu,mă simţeam vinovată.

Era ca atunci când vrei să te laşi de fumat şi-ţi dai seama că tocmai ai fumat din nou şi nici n-ai conştientizat ce ai făcut.

Vegetariană...de 21 de ani

Poate că nu era corect să privesc totul ca pe o încercare. Mi-am amintit că citisem într-o revistă cum Anca Ţurcaşiu a devenit vegetariană tot spunând „Hai să-ncerc şi eu!“

Am sunat-o să-mi povestească şi mi-a spus că nici nu mai ţine minte cum se simţea pe vremea când nu era încă vegetariană.

Adică până în mai 1990 când,într-un turneu,găsise nişte cărţi pe tema asta. Cum niciodată nu-i plăcuse carnea cine-ştie-ce,s-a hotărât să-ncerce să renunţe definitiv la ea.

Câţiva ani,nu a mâncat nici peşte,dar acum l-a reintrodus în meniu. A continuat să mănânce astfel şi cât timp a fost însărcinată.

Acum nu o deranjează să gătească preparate cu carne pentru familie,dar niciodată nu le gustă! Cât despre ea,preferă salatele!

La final....

Începutul e mai greu,mă gândeam la finalul experimentului meu ratat,dar m-am hotărât să mai încerc.

Deşi nu-i deloc uşor când în jur oamenii mănâncă fel de fel de mâncăruri gustoase,iar tu trebuie să te mulţumeşti cu o salată şi câteva fructe sau când ceilalţi se uită la tine ca la o ciudăţenie.

Viaţa fără mici? Ce sens mai are? Trăim în România, unde este greu să accepţi aşa ceva!

Vedete vegetariene: Irina Loghin,Narcisa Suciu,Claudia Pavel,Anca Ţurcaşiu Demi Moore, Tina Turner, Natalie Portman, Penelope Cruz, Gwyneth Paltrow, Shania Twain.

Cum să devii vegetariană (fără riscuri)

Nu există riscuri,dacă ai un regim alimentar echilibrat. Pot apărea carenţe de vitamina B,dar există soluţii!

Medicul nutriţionist Virgiliu Stroescu, el însuşi vegetarian ,consideră că poţi deveni vegetarian dacă aplici următoarele:

1.Începe treptat, lăsând organismul să se adapteze!

2.Măreşte progresiv cantitatea şi produsele pe bază de cereale integrale!

3.Nu renunţa dintr-odată la carne! Elimin-o treptat din alimentaţie,pe măsură ce începi să consumi tot mai multe legume uscate,cereale,seminţe şi nuci,pentru un aport cât mai mare de proteine vegetale. Ce-ar fi să nu mai mănânci carne la cină? Vei dormi mai bine!

4 .Redu zahărul şi grăsimile adăugate – prăjeli,ulei,sos,margarină,unt!

5. Alege laptele şi produsele lactate degresate sau cu conţinut redus de grăsimi.

Sunt de preferat laptele de soia îmbogăţit cu vitamina B12 şi tofu (brânză de soia).

Fără lactate,ai nevoie de un supliment alimentar de vitamina B12.

(mai multe pe http://www.stroescu.go.ro)