Cei care au plămânii sănătoşi şi ştiu să respire profund au un atu în faţa unei eventuale îmbolnăviri cu COVID-19. Exerciţiile de respiraţie pot îmbunătăţi sistemul pulmonar în timp ce membranele mucoase respiratorii sănătoas, care funcţionează bine sunt capabile să reducă prezenţa virusului.

Îmbunătăţirea respiraţiei este deosebit de importantă în această fază a pandemiei, mai ales la cei mai din grupele de risc: vârstnici, persoanele supraponderale sau cu boli pulmonare cronice, precum astm sau bronhopneumopatie cronică obstructivă. Pe aceştia i-ar putea feri de ceea ce se numeşte sindrom de detresă respiratorie acută, care apare adesea la pacienţii cu forme severe de COVID-19.

Învaţă să respiri corect

Respiraţia profundă, controlată permite o mai bună oxigenare a corpului. Este esenţială şi pentru buna funcţionare a sistemului imunitar. Respiraţia abdominală este utilizată timp de 3-4 minute în fiecare zi. Permite utilizarea a 70% din aer, în loc de 30% cât asigură respiraţia toracică. Încearcă să respiri din abdomen, de 3 ori pe zi. De fiecare dată, vei face cel puţin 6 cicluri de respiraţie, având grijă ca fiecare inhalare şi expiraţie să dureze 5 secunde.

Execiţiul care stimulează eliminarea secreţiilor din plămâni

În aprilie anul trecut, medicul britanic Sarfaraz Munshi a devenit faimos după ce a postat pe YouTube un videoclip în care a explicat cum un simplu exerciţiu de respiraţie ar putea ajuta pacienţii cu coronavirus să respire mai bine. Metoda lui presupunea să respiri adânc, să-ţi ţii respiraţia timp de 5 secunde, apoi să expiri. El spunea că repetă acest exerciţiu de 5 ori. Este un recomandat dacă eşti deja infectat şi boala te-a pus la pat, dar nu este indicat ca metodă de prevenire, pentru că poate provoca hiperventilaţie şi ameţeli.

Tehnica paiului

Cei care suferă de bronhopneumopatie cronică obstructivă cunosc acest exerciţiu de respiraţie. Prinzi între buze un pai scurt. Respiri pe nas şi expiri prin pai. Procedezi asemănător cu un pai lung aşezat într-un pahar cu apă, pentru ca această contrapresiune să deschidă căile respiratorii mici. Metoda permite împingerea mucusului înafara şi eliminarea lui cu uşurinţă.

Respiră deasupra aburilor

Chiar şi pentru o simplă răceală, inhalaţiile reprezintă o modalitate bună de a curăţa căile respiratorii. Pui 6 picături de ulei esenţial de eucalipt, brad, mentă sau levănţică într-un castron cu apă foarte fierbinte. Te apleci deaspra castronului, îţi acoperi capul cu un prosopul şi inspiri aburul timp de 15-20 de minute sau până când apa se mai răceşte şi nu se mai formează atât de mult abur ca la început. Inhalaţiile trebuie făcute de 3 ori pe zi.

Aşa îşi antrenezi şi mintea, nu doar corpul!

Mersul pe jos şi alergarea cresc aportul de oxigen. Practicate în mod regulat, ajută şi la întărirea sistemului respirator. Chiar şi în situaţia unei carantine, poţi să ieşi pentru o oră, respectând limita un kilometru în jurul casei. Mersul este recomandat nu doar pentru o mai bună respiraţie şi un sistem circulator sănătos, ci şi pentru îmbunătăţirea atenţiei. Un exerciţiu bun este să-ţi numeri paşii şi să te concentrezi şi pe respiraţie. În acest mod, pui la lucru atât corpul, cât şi mintea. În plus, vei avea o stare de spirit mai bună, ceea ce, recunoaşte, este un avantaj în această perioadă.